Het nostalgie-effect, of waarom alles uit je jeugd lijkt terug te komen

Het nostalgie-effect, of waarom alles uit je jeugd lijkt terug te komen

Foto: rr

Deze zomer was het Pokémon Go dat heel wat twintigers en jonge dertigers terug naar hun tienerjaren katapulteerde en vorige week raakte nog bekend dat ook de Tamagotchi een terugkeer maakt. Het lijkt wel of het niet meer nodig is om nog nieuwe speeltjes uit te vinden, maar waarom blijven heruitgaven van oude gadgets zo goed verkopen?

Pokémon Go, Super Mario Run, de Tamagotchi en eind vorig jaar nog het enorme succes van de heruitgave van de Nintendo NES. Het zijn allemaal voorbeelden van oudere spelletjes en gadgets die een nieuw jasje kregen, maar ook weer niet te nieuw want dan gaat het effect verloren. Woensdag nog kwamen geruchten naar de oppervlakte dat Nintendo al aan een nieuwe oude console denkt.

Wat doet merken toch teruggrijpen naar die oude bekenden? Een gebrek aan creativiteit zal het alvast niet zijn, wel harde cijfers en kille marketingstrategieën. Al is kil misschien wel het foute woord, want uit onderzoek is gebleken dat nostalgie ons net een warm gevoel geeft, en dat niet alleen. We zijn blijkbaar ook sneller geneigd om geld uit te geven als we ons nostalgisch voelen, en nostalgie ervaar je niet bij een gloednieuw product.

Het nostalgie-effect, of waarom alles uit je jeugd lijkt terug te komen
Ook de Nintendo SNES zou dit jaar zijn terugkeer maken Foto: ss

En of het dan een Furby is of een nieuwe versie van de spelconsole die je vroeger aansloot op je korrelige tv-scherm. Het is nostalgie dat ons in de val lokt, maar wat veroorzaakt die nostalgie dan? Volgens trendwatcher Herman Konings zetten we ons vooral massaal af tegen de overdaad aan digitale media waar we elke dag mee te maken krijgen.

“Het is een wet in psychologie, maar ook in de economie, dat alles wat schaars dreigt te worden, aan waarde wint. Omdat we overal omringd zijn door bits en bytes, grijpen we massaal terug naar analoge zaken zoals vinylplaten of de oudere “traagtechnologische” spelconsoles”, aldus Konings.

Daarnaast speelt bij onder meer Nintendo, maar ook Nokia bijvoorbeeld, dat het een veiliger keuze is om een product opnieuw uit te brengen dat vroeger razend populair was dan om in te zetten op innovatie. Het resultaat daarvan is een pak minder zeker.

Het nostalgie-effect, of waarom alles uit je jeugd lijkt terug te komen
Onder meer de populariteit van vinylplaten is te wijten aan nostalgie Foto: mye

Tenslotte geeft Konings ook de goede relatie tussen twintigers en jonge dertigers en hun ouders als reden voor de grote interesse voor de oudere gadgets. “De huidige twintigers en dertigers waren de eersten die werkelijk twee handen op één buik waren met hun ouders. In tegenstelling tot eerdere generaties was er tussen deze twee voor het eerst al heel vroeg sprake van een dialoog en dus minder reden om zich tegen elkaar af te zetten.”

“Je ziet ook echt dat de twee generaties elkaar beïnvloeden. Zo kochten vorig jaar heel wat vijftigers tickets voor Tomorrowland, niet voor de kinderen maar voor zichzelf, en ook Airbnb, wat aanvankelijk vooral door twintigers gebruikt werd, is populair bij de oudere generatie.”

Het zijn echter niet alleen de kinderen die hun ouders inspireren, het werkt ook de andere kant op. Zo zijn heel wat twintigers aangetrokken tot zaken die ze enkel van hun ouders kennen. De slow-drip koffie, vinylplaten, bordspellen, noem maar op.

Welk spel, gadget of voorwerp uit jouw jeugd zou jij graag zien terugkomen? Laat het ons weten!

POPULAIRE VIDEO'S