Touring vraagt om fenomeen strenger aan te pakken

Dubbel parkeren: groter probleem, minder boetes

Dubbel parkeren: groter probleem, minder boetes

(themabeeld) Foto: shutterstock

Het aantal boetes voor stilstaan en parkeren is in een jaar tijd met bijna 20 procent gedaald, meldt Touring. Dat komt niet omdat het probleem zich minder stelt, maar omdat er minder controles plaatsvinden. “Geen goede evolutie”, aldus de mobiliteitsorganisatie, die een strengere aanpak vraagt.

“Parkeren in dubbele file door leveranciers en privéauto’s wordt een steeds groter wordende kopzorg in onze steden en woonkernen”, meldt Touring in een persbericht. “Nochtans blijkt dat het steeds minder wordt geverbaliseerd. Het aantal boetes voor stilstaan en parkeren is gedaald van 631.986 in 2014 naar 523.994 in 2015.”

Volgens Touring is de oorzaak enerzijds de vermindering van het aantal bovengrondse parkeerplaatsen en anderzijds een chronisch tekort aan plaatsen voor laden en lossen. “Daarom moeten voertuigen die onwettig een laad- en loszone innemen veel consequenter worden beboet”.

Touring heeft begrip voor leveranciers en beroepschauffeurs, “want zij zijn in de eerste plaats slachtoffer van een ondoordacht parkeerbeleid en zien hun voorbehouden plaatsen steeds vaker ingenomen door andere voertuigen”.

Touring vindt dat elk dubbel parkeren moet worden tegengegaan met doorgedreven controle. “Tests op een aantal wegen tonen immers aan dat voertuigen die een rijstrook innemen om te parkeren in dubbele file er de wachttijd voor het doorgaand verkeer gemiddeld doet verdubbelen. Bovendien komt de verkeersveiligheid in het gedrang door de manoeuvres die weggebruikers moeten doen om het stilstaand voertuig voorbij te steken. Ook voor fietsers is dat gevaarlijk”.

“Stop met lukraak verwijderen parkeerplaatsen”

De organisatie vraagt dat men ook stopt met het lukraak verwijderen van parkeerplaatsen, dat men het aantal plaatsen voor laden en lossen uitbreidt en rekening houdt met leveranciersplaatsen bij de herinrichting van wegen, het aanleggen van een busbaan en de verkeerssituatie op de plek zelf. Het is tenslotte aangewezen om de leveranciersplaatsen flexibel in te zetten, zodat andere voertuigen er gebruik van kunnen maken buiten de leveringsuren.”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees