Bekende Nederlandse vrouwen klagen “ongegeneerde seksisme” aan en roepen adverteerders op tot boycot

Vrouwen in opstand tegen vrouwonvriendelijke nieuwssites

Vrouwen in opstand tegen vrouwonvriendelijke nieuwssites

Foto: Screenshot Dumpert

“Harde, provocerende en onthullende artikels? Een muilkorvend effect, ja.” In Nederland hebben meer dan honderd vrouwen hun handtekening gezet onder een scherp pamflet, bedoeld om de advertentieruimte op nieuwsblogs Geen Stijl en Dumpert leeg te krijgen. Want: op de site is “vrouwenvernedering de norm”, met seksistische commentaren die door de auteurs worden aangemoedigd. Al enkele bedrijven volgden die oproep. “Beter dat zo’n sites niet meer bestaan”, reageert ook Vlaamse actiegroep Furia.

“Vergeef ons het taalgebruik, maar het moet even: Ik zou haar overdwars in alle gaatjes nemen. Lekker langzaam volpompen. Om daarna keihard haar mond over mijn keiharde lid te trekken. Hard duwen op dat hoofd. Kokhalzend krijgt ze mijn warme zaad. Hmm.” Zo begon het pamflet op nrc.nl en vk.nl gisteren, ondertekend door meer dan honderd Nederlandse bekende vrouwen. Allemaal samen op de barricades tegen de provocerende nieuwswebsites Geen Stijl en Dumpert nadat er nog maar eens zo’n ‘taalgebruik’ open en zichtbaar op de website stond. Tot twee keer toe werd een foto van een iets te kritische Volkskrant-journaliste online gegooid, met de bijhorende vraag “Zou u haar doen?”. Daarom kropen BN’ers als actrice Katja Schuurman, cabaretier Claudia de Breij en NRC-columniste Rosanne Hertzberger in hun pen, om het “ongegeneerde seksisme” aan te klagen, maar ook de advertenties die dat mogelijk maken. “GeenStijl neemt je te grazen, ze nagelen je aan de schandpaal en laten hun reaguurdersleger op je los”, klinkt het. “Dat kan leiden tot zelfcensuur, vooral onder vrouwen. Nu staat het halve internet vol met vrouwenvernederende of racistische meuk, maar hier gaan dit soort vernederingen gepaard met mainstream advertenties: ANWB, Coolblue, Rabobank. U betaalt mee aan een site waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering.”

2 miljoen unieke bezoekers

En het staat vast: het wordt gelezen. Al zeker door bijna twee miljoen unieke bezoekers per maand, allemaal fan van de intussen alombekende Stijl van Geen Stijl: hard, provocerend, onthullend. Net de drie redenen waarom de website werd genomineerd voor de Pim Fortuyn-prijs, een onderscheiding voor de ‘pilaren van het vrije woord’.

“Op zich zou het eigenlijk beter zijn dat zulke sites er gewoon niet meer zijn”, zegt Sofie De Graeve van feministische denktank Furia. “Want het fenomeen is zo herkenbaar. Vrouwen die in de media aan bod komen, krijgen sowieso al meer commentaar op hun uiterlijk. Als je dan nog eens uitkomt voor je mening, krijg je vaak heel wat bagger over je heen, en niet over de dingen die je precies vertelt. Het gaat dan over het kleedje dat je draagt, de plastische chirurgie die je nodig hebt, het feit dat je best eens goed gepakt zou moeten worden. En deze website faciliteert dit door er een forum aan te geven. Het is de 21ste eeuw, nu kunnen we seksisme gewoon niet meer dulden. Ook niet als adverteerder, dus. Als je hier als bedrijf in meestapt, legitimeer je eigenlijk seksistische praktijken.”

Intussen stopte onder meer Defensie en natuurbeschermingsorganisatie WNF met adverteren op de websites.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees