Mama

Mama vat in één beeld de realiteit van een postnatale depressie samen

Mama vat in één beeld de realiteit van een postnatale depressie samen

Foto: FB

De Amerikaanse mama Kathy DiVincenzo worstelt met een postnatale depressie en de ziekte speelt haar altijd parten, maar ze toont het nooit. Tot nu: met een foto in de speelruimte van haar kinderen.

Naar aanleiding van Postpartum Depression Awareness Month vroeg Kathy aan een bevriende fotografe Danielle Fantis om in beeld te brengen hoe een postnatale depressie eruitziet. Ze liet een paar kiekjes maken. Op een van de beelden is ze volledig aangekleed en zit ze met haar twee oogappels Gianna en Dominic tussen het speelgoed.

Op een ander beeld zit de blondine ook in de speelkamer, maar oogt ze volledig uitgeblust. Haar lokken zijn vettig, ze draagt een behatop met een joggingbroek en ze staart futloos voor zich uit. “De waarheid is dat beide foto’s een beeld geven van mijn leven op verschillende momenten van de dag. Het probleem is dat ik slechts de foto’s van de goede momenten wil tonen”, schrijft ze op Facebook.

Tot nu, want Kathy heeft geen zin meer om haar depressie te verbergen. “Het enige wat nog uitputtender is dan mijn postnatale depressie is dagelijks doen alsof ze er niet is”, schrijft ze. Daarom besloot ze om eindelijk ook de foto’s van haar situatie te delen die niet zo ‘picture perfect’ zijn.

‘Ik ben bang dat jullie zullen denken dat ik zwak ben. Dat ik een gekke, vreselijke moeder ben. Bang dat iedereen de duizend dingen die ik mezelf wijsmaak zal geloven. Ik weet echter dat ik niet alleen ben met zulke gedachten. Het is een goed idee om aan nieuwe ouders te vragen hoe ze het stellen. We moeten dieper gaan dan een simpele “Hoe gaat het?”. We zouden de symptomen moeten leren herkennen en mensen moeten steunen die aan een postnatale depressie lijden”, staat er.

De vrouw maakt een conclusie die andere dames in haar situatie steun moet bieden. “Voor het geval dat niemand het ooit heeft gezegd: je doet een geweldige job. Je bent geliefd en je bent het waard.” De post is meer dan 45.000 keer geliket en meer dan 65.000 keer gedeeld.

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees