Snapchat zit in slechte papieren: een verlies van 2.2 miljard in het eerste kwartaal

Snapchat zit in slechte papieren: een verlies van 2.2 miljard in het eerste kwartaal

archiefbeeld: snapchat reclame op beursgebouw in New York Foto: REUTERS

Snapchat verliest zo’n 2.2 miljard dollar in het eerste kwartaal van 2017. Dit komt omdat zijn gebruikersaantal niet optimaal meegroeit. Met 8 miljoen nieuwe gebruikers kan het de concurrentie lang niet bijbenen. Dit resultaat stelde investeerders teleur en het bedrijf kan in de toekomst zijn winst nog steeds niet garanderen.

Snap Inc. het moederbedrijf van Snapchat, maakte zo’n 2.2 miljard dollar verlies in het eerste kwartaal van 2017, terwijl in dezelfde periode vorig jaar het verlies ‘beperkt’ bleef tot 105 miljoen dollar. Het verlies van het bedrijf wordt grotendeels toegeschreven aan vaste kosten en de bonussen die ze hebben uitgeschreven na de beursgang. Er werd in totaal zo’n 2 miljard dollar aan bonussen uitgedeeld, waarvan ongeveer 750 miljoen naar CEO Evan Spiegel ging. Als je dit allemaal zou negeren, verliest het bedrijf in het eerste kwartaal nog altijd 208 miljoen dollar. Dat is het dubbele van dezelfde periode in 2016, toen verloor het bedrijf zo’n 104 miljoen dollar.

Ook op de beurs zorgde dit verlies voor een negatieve impact. Zo verloor het aandeel zo’n 23% van zijn waarde in de nabeurshandel, het anticiperen van de beursgang vlak na de sluiting van de beurs. Bij de beursgang op 2 maart was dit nog anders, toen schoot de koers met 44% omhoog.

Nieuwe gebruikers

Snapchat kreeg er slechts 8 miljoen gebruikers bij. Zowel analisten als het bedrijf zelf hadden op een grotere groei gerekend. Deze minimale toename in gebruikers zorgt ervoor dat Snapchat de concurrentie niet bijbeent. In totaal heeft Snapchat na het eerste kwartaal van 2017 zo’n 166 miljoen gebruikers in totaal. Snapchat heeft hierbij vooral te kampen met een concurrentiestrijd die het niet lijkt te winnen. Zo heeft Facebook Inc. het moederbedrijf van Instagram en Whatsapp, verschillende populaire functies uit Snapchat overgenomen en geïntegreerd in zijn eigen producten. Instagram Stories wordt zo bijvoorbeeld al dagelijks gebruikt door zo’n 200 miljoen mensen.

Toch zijn er ook enkele positieve puntjes waar Snapchat op kan rekenen. Zo stegen de inkomsten uit reclame per gebruiker tot zo’n 90 cent. In totaal verdienen ze er iets minder dan 150 miljoen dollar per jaar mee. Dit komt mede door zijn zeer actieve gebruikers en daar wil het bedrijf op inspelen. Een gemiddelde gebruiker op Snapchat spendeert ongeveer 30 minuten per dag in de applicatie. Het bedrijf zou meer advertenties tonen en zo ook meer geld verdienen.

NIET TE MISSEN

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees