Hollywood vreest voor rampzomer

Hollywood vreest voor rampzomer

King Arthur, sinds afgelopen woensdag ook bij ons in de zalen, lijkt een enorme flop te worden. Foto: AP

Hollywood vreest dat de filmzomer van 2017 enorm zal tegenvallen. De reden voor die dip aan de box office, aldus het vakblad Hollywood Reporter: “franchise fatigue” - de bioscoopganger begint zijn buik vol te krijgen van alle prequels en sequels. Het goede nieuws: die “vermoeidheid” is er (nog) niet bij de niet-Amerikaanse filmliefhebber. De “fatigue” zit ’m deels ook in het succes van de tv-reeksen van Netflix en HBO.

En wat krijgt de filmliefhebber deze zomer voorgeschoteld? Juist, sequels. Dat gaat van ‘Alien’ over ‘Spider-Man’, ‘Transformers’ en ‘The Mummy’ tot ‘Pirates of the Carribean’.

Vorige zomer leverde de Noord-Amerikaanse box office nog 4,5 miljard dollar op. Studiobazen verwachten dat het komende zomer (heel wat) minder zal zijn, vergelijkbaar met het “rampjaar” 2014, toen de inkomsten met meer dan 14 procent daalden tot 4,1 miljard.

Nochtans zijn de eerste signalen nog behoorlijk. Het zomerseizoen ging vorig weekend van start met behoorlijke cijfers voor de Disney- en Matel-productie ‘Guardians of the Galaxy, volume 2’. Volgens de plaatselijke filmkenners zal die film echter de enige zijn die in het zomerseizoen boven de 400 miljoen-grens eindigt. De enige andere kanshebber is ‘Despicable Me’ van Universal, deel drie inmiddels van de avonturen van ‘Verschrikkelijke Ikke’.

Onder een veel slechter omen begint ‘King Arthur: the Legend of the Sword’ aan zijn carrière op het witte doek. De film van Guy Ritchie voor Warner Bros kostte 175 miljoen, maar dreigt een serieuze hap minder op te leveren.

Een zwakke zomer leidt deze keer allicht tot maatregelen, lees: het mes erin. Kenners stelden al langer de vraag naar de financiële wenselijkheid van het nagenoeg wekelijks lanceren van blockbusters van 200 miljoen of meer.

Uitzondering op de regel, aldus de Hollywood Reporter, blijft Disney. Vorige zomer deed die studio de kassa’s weer overdonderdend klinken met de hits ‘Finding Dory’ (Pixar) en ‘Captain America: Civil war’.

Grote vraagtekens staan achter de sequels die de volgende weken worden gelanceerd: ‘Pirates 5’, ‘Spider-Man 3’, ‘Transformers 5’, ‘War for the Planet of the Apes’ . Die reeksen hebben alle de gewoonte dat de inkomsten per hoger nummertje dalen.

Voorts zitten de studio’s met de handen in het haar voor de maand augustus, wanneer zich amper iets rendabels aanbiedt. Bijna alle hoop rust in de oogstmaand op ‘The Dark Tower’, gebaseerd op een roman van horrorauteur Stephen King.

Brengt de zomer enkel sequels in het big-budgetaanbod? Nee, één film weerstaat de druk en zal waarschijnlijk een belangrijke ‘niche’ van het filmpubliek aanspreken: de oorlogsfilm ‘Dunkirk’ (Duinkerke), geregisseerd door niemand minder dan Christopher Nolan. Hetzelfde geldt voor ‘Baywatch’ - een film die ook nog nummerloos is, maar wel uit een bekende trog, de tv-reeks, eet.

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees