Food

Hoe ongezond is vlees nu écht? Alle feiten op een rijtje

Hoe ongezond is vlees nu écht? Alle feiten op een rijtje

Foto: Shutterstock

Er bestaan veel geruchten over de voor-en nadelen van vlees eten. De Hoge Gezondheidsraad wil hier komaf mee maken door alle feiten eens op een rijtje te zetten.

Krijg je kanker door vlees te eten?

Ongeveer 30% van alle gevallen van kanker vindt zijn oorsprong in voeding. Vooral rood vlees eet je beter niet te vaak. Gematigd verbruik van rood vlees zou het aantal gevallen van dikkedarmkanker echter al met 10 tot 20% kunnen doen dalen. Met gematigd gebruik bedoelt men niet meer dan 500 gram per week. Onder rood vlees verstaan we alle diersoorten behalve gevogelte: o.a. rund, varken, schaap of lam.

Het eten van minder vlees, en vooral vet vlees, is ook belangrijk voor de preventie van hart- en vaatziekten.

Is er dan niets goed aan (rood) vlees?

Matig verbruik van rood vlees blijft een belangrijke bron van eiwitten, aldus de Hoge Gezondheidsraad. Vlees is ook een belangrijke bron van de inname van verzadigd vet. Met rood vlees bereide charcuterie moet zoveel mogelijk vermeden worden, vooral producten die conserveermiddelen bevatten.

Tip: gebruik look en rozemarijn bij het bakken of braden van rood vlees

Bij het bakken of braden van rood vlees wordt aangeraden specerijen en aromatische kruiden te gebruiken die van nature antioxidantia bevatten zoals look en rozemarijn. Ook is het belangrijk het vlees niet te veel te bruinen en in elk geval de meest donkerbruine of zwarte delen op het bord te laten liggen.

Waarom zijn gevogelte, vis en plantaardige voedingsmiddelen beter?

De Hoge Gezondheidsraad beveelt aan om twee keer per week vis te eten. Ze raden ook aan om vlees minstens eenmaal per week door een plantaardig alternatief te vervangen. Een dieet dat rijk is aan plantaardige voedingsmiddelen wordt in verband gebracht met minder ziekte en sterfte. Bovendien draagt het bij aan een meer ecologisch verantwoorde voedselproductie.

Corrigeer