Fit & Gezond

Dankzij deze trucjes heb je minder stress in je leven

Stresskippen opgelet: er bestaan wetenschappelijk onderbouwde tips om op een meer ontspannen manier door het leven te gaan. YouTube-kanaal asapSCIENCE bundelt er zeven die je vanaf nu kunt toepassen.

Lach erop los

Als we lachen, krijgen we meer zuurstof binnen en dat stimuleert ons lichaam om endorfinen vrij te laten. studies hebben aangetoond dat wachten om naar een grappige film te kijken, stresshormonen kan doen zakken. Naeen hilarische film, hebben kijkers aanzienlijk minder van het stresshormoon Chromogranin A.

Kus je lief

En waarom zou je tijdens de film niet kussen met je vriend(in)? Zoenen verlaagt het cortisol-gehalte in het lichaam en leidt tot minder stress. Het hormoon oxytocine komt vrij, wat je onder meer het gevoel geeft van verbinding en veiligheid. Mensen die hun partner op regelmatige basis kussen hebben ook minder cholesterol in het bloed.

Neem een beetje kauwgum

Uit een Japanse studie blijkt dat mensen die twee keer per dag een kauwgom eten en dat gedurende twee weken, zich gelukkiger voelen dan mannen en vrouwen die dat niet doen. Ze hadden ook beduidend minder cortisol in hun speeksel. Hoe dat komt? Niet door de ingrediënten in de kauwgom, wel omdat repetitief kauwen door ons brein gecodeerd wordt als relaxerende bezigheid.

Ga de natuur in

Tijd doorbrengen in de natuur werkt ontspannend en het effect treedt ook al op als je een plant in huis haalt, zo toont een andere Japanse studie uit 1982 aan. Een boswandeling doet cortisolgehalte dalen, net als je hartslag en je bloeddruk. Zelfs ziekenhuispatiënten met zicht op een stukje natuur zouden er sneller bovenop komen.

Houd je aan rituelen

Rituelen en de gevoelens die ermee gepaard gaan, werken stressverlagend. Stel: je drinkt een kop thee, denkt dat het helpt en dan zal de drank je ook echt rustiger maken. Krachtige gedachten kunnen je dus helpen om stress te verbannen en een goed humeur te krijgen.

Luister naar muziek

Het is wetenschappelijk bewezen dat instrumentale nummers met 60 tot 80 beats per minuut je ontspant. Jawel, zo simpel kan het zijn.

Neem een huisdier

Een hond verlaagt angstgevoelen en als je het beestje knuffelt, gaat ook je cortisolgehalte naar beneden. Neem een huisdiertje in huis. Of wat denk je van een kantoorhond die je tijdens je pauze eens goed kan aaien?

Het beste van Enkel voor abonnees