Vijftigduizend keer minder geparkeerd na invoering Gents circulatieplan

Vijftigduizend keer minder geparkeerd na invoering Gents circulatieplan

Volgens schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) is meer onderzoek nodig om een verklaring te kunnen geven voor het veranderende parkeergedrag in de stad. Foto: DVH

Gent -

De parkeergarages van de Stad Gent kregen in april 26.500 auto’s minder over de vloer dan vorig jaar. Op straat werden 25.000 parkeertickets minder geregistreerd. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Mobiliteitsbedrijf. Intussen is het aantal fietsers in de stad op één jaar tijd wel toegenomen met 8,5 procent.

Eerst de cijfers. Het is de eerste keer sinds 3 april dat de data van de parkeergarages van de Stad worden vrijgegeven. Het gaat om de garages Vrijdagmarkt, Sint-Michiels, Ramen, Reep, Savaanstraat en Sint-Pietersplein. Parkings Zuid, Kouter en Center zijn van Interparking: die zei al geen daling te zien, wel een verschuiving.

De garages van de Stad zien wél een daling. Het aantal auto’s dat de ondergrondse parkings binnenrijdt ligt al het hele voorjaar 5 tot 11 procent lager dan in 2016. Logisch: de tarieven in de garages werden in november verhoogd.

Min 16 procent

In april, de maand na de invoering van het circulatieplan, daalden de inritten in de parkings wel nog sterker: er reden 135.500 auto’s binnen, 26.500 minder dan in april 2016. Dat is een daling van 16 procent.

Ook op straat zijn grote verschuivingen bezig. Daar gingen eveneens vorig jaar de tarieven de hoogte in. Bovendien werd de zone waar je moet betalen groter. Opnieuw met het logische gevolg: tussen januari en maart werden 5,5 procent meer parkeertransacties gedaan in Gent, vergeleken met vorig jaar. In maart bijvoorbeeld waren er 637.000 transacties, tegenover 558.000 in maart 2016.

April duikt echter ook voor straatparkeren in het rood. Er werden 521.000 parkeertickets geregistreerd, 25.070 minder dan in april 2016.

Gratis kwartiertje

De verklaring? Het circulatieplan. De eerste weken na 3 april was het opmerkelijk rustiger in de binnenstad en in de parkeergarages. Een deel van de (auto)bezoekers is weggebleven.

Maar er speelt meer. Zo viel de paasvakantie, altijd een rustigere periode, vorig jaar eind maart, nu in april. Ook is beknibbeld op het gratis parkeerkwartiertje. Vorig jaar kon je nog ongelimiteerd gratis tickets nemen voor 15 minuten. Nu kun je slechts twee keer per dag zo’n ticket nemen. Dat leidt tot minder tickets op straat.

Het is ook duidelijk dat het verplaatsingsgedrag in Gent verandert. De auto verliest terrein tegenover de fiets. De digitale fietstellers op de Coupure en de Visserij telden 8,5 procent meer fietsers tussen januari en april dan een jaar eerder.

10 euro voor 3 uur

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, hoedt zich voor conclusies. “Er is meer diepgaande analyse nodig. We hebben wel de indruk dat de parkeerdruk op straat in de oranje en rode zone gedaald is, zoals de bedoeling was.”

Naar een verklaring voor de bezetting van de parkeergarages is het nog zoeken: rijden minder wagens binnen, maar blijven ze langer staan? Het zou kunnen. In de binnenstad betaal je nu 10 euro voor 3 uur op straat. In een ondergrondse garage is dat 6 euro.

Watteeuw: “Ik zie voorlopig dat het circulatieplan verkeerstechnisch zeker werkt en dat de parkeergarages wel degelijk bereikbaarheid zijn. Maar we moeten op langere termijn kijken om een volledig beeld te krijgen.”

De laatste weken is het opnieuw druk als vanouds in de binnenstad. Zaterdag stonden de parkeergarages voor 90 procent vol. Afwachten wat de cijfers van mei zeggen.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees