Belgische gezinnen betalen nog altijd te veel: 500 euro voor aardgas en 180 euro voor elektriciteit

Belgische gezinnen betalen nog altijd te veel: 500 euro voor aardgas en 180 euro voor elektriciteit

Meteropneming Foto: Photo News

Een half miljoen gezinnen in ons land betaalt nog altijd veel te veel voor elektriciteit en aardgas. Dat blijkt uit nieuw rekenwerk van de federale energieregulator Creg. De verschillen tussen de goedkoopste en duurste contracten op de markt blijken ook veel groter dan gedacht: voor aardgas betalen gezinnen in Vlaanderen soms 520 euro te veel, voor elektriciteit 182 euro.

Het gaat om zogenaamde ‘verlengingscontracten’: oude contracten die op hun einde komen en door de leverancier stilzwijgend worden verlengd, zo berichtten La Libre Belgique en La Dernière. Die verlenging gebeurt wel aan de oude en hoge elektriciteits- en aardgasprijzen die toen golden. Intussen zijn de prijzen voor de grondstof elektriciteit en aardgas fors gedaald.

Dubbel zo groot

Die vergelijkingscontracten zijn nu ook opgenomen in de Creg Scan, de tool die door de energiewaakhond is ontwikkeld om contracten te vergelijken. De verschillen tussen die verlengingscontracten en de goedkoopste producten vandaag op de markt blijken veel groter te zijn dan gedacht. Vooral voor aardgas blijken de verschillen veel groter dan aangenomen. “Dubbel zo groot”, klinkt het bij de Creg. Zo bedraagt het verschil in Vlaanderen tussen het duurste contract voor elektriciteit en het goedkoopste contract 182 euro per jaar, voor aardgas bedraagt dat verschil zelfs 520 euro.

Volgens de Creg hebben 500.000 particulieren in België (200.000 voor aardgas en 300.000 voor elektriciteit) zo’n dure verlengingscontracten. Een blik op de Creg Scan leert dat vooral Eni en Luminus de kampioen zijn van die verlengingsproducten.

Verlengingscontract

Bij de Creg wijst men er op dat de verlengingscontracten “perfect wettelijk” zijn, aldus woordvoerster Annemarie De Vreese. Als de contracten op hun einde komen, worden ze automatisch verlengd. “De leverancier moet wel een aanbod doen met het goedkoopste product”. Dat aanbod staat echter vaak op een plaats waar het niet in het oog springt van de consument.

In een reactie wijst leverancier EDF Luminus op de hoge klantentevredenheid van het bedrijf. “We zijn erg blij dat we zo’n tevreden en trouwe klanten hebben. Daar is toch niets mis mee”, klinkt het. EDF Luminus wijst ook op de extra diensten die klanten krijgen. “De klant heeft maximale keuze. Hij is slim genoeg”.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees