Handel domineert het circulatieplan: Gent schaaft parkeertarieven bij

Handel domineert het circulatieplan: Gent schaaft parkeertarieven bij

Volk of geen volk in Gent? En ligt het aan de parkeertarieven of aan het imago? Foto: dvh

Gent -

De Gentse handelaars blijven het debat over het circulatieplan domineren. De Stad komt maandag met een nieuwe campagne en schaaft de parkeertarieven bij. N-VA wil de hogere tarieven helemaal de vuilnisbak in. CD&V wil handelaars gratis laten parkeren.

De middenstand regeert de stad. Zeven weken ver in het circulatieplan gaat de politieke aandacht niet naar leefkwaliteit, naar files, naar fietsers of naar openbaar vervoer, maar naar de Gentse zelfstandigen en winkels. Een deel van hen ziet rode cijfers en te weinig klanten. De schuld van de parkeertarieven, klinkt het, ook al zijn die al in november ingevoerd.

N-VA haalde vrijdag fors uit door te “eisen” dat de Stad alle hogere parkeertarieven “onmiddellijk” intrekt. “Op straat en in de garages, ja. Alle verhoogde tarieven willen wij weg”, zegt lijsttrekker Elke Sleurs. De parkeergarages en -meters van de Stad registreerden in april 50.000 parkeerders minder dan in 2016. “Mensen blijven weg omdat parkeren te duur is”, zegt Sleurs.

Alles intrekken, is dat niet wat drastisch? “In Gent moet je drastische eisen stellen, anders wordt er toch maar met u gelachen.”

Onlogisch

Het is een politiek manoeuvre van N-VA. Open VLD en Groen beleggen maandag een persconferentie waarop ze aanpassingen aan de parkeertarieven bekendmaken. Geen grote verschuivingen, zoals N-VA wil, maar kleine bijsturingen van enkele 'onlogische' tarieven.

Moet de parking onder het Sint-Pietersplein bijvoorbeeld niet goedkoper zijn dan de Savaanstraat? De eerste ligt op 10 minuten stappen van de Kouter, de laatste op een steenworp, maar je betaalt even veel.

Maandag wordt ook een nieuwe campagne gelanceerd om shoppers en verteerders terug naar de stad te lokken. “Samen met Unizo”, benadrukt Christophe Peeters (Open VLD), schepen van Middenstand. “We beseffen allemaal dat Gent een imagoprobleem heeft, dat veel mensen niet meer durven te komen. Maar daar willen we gezamenlijk iets aan doen.”

Niet duurder dan Antwerpen

Ook de Gentse CD&V trekt aan de handelskar. De partij zal maandag in de gemeenteraad vragen om een 'handelaarskaart' in te voeren. Wie een winkel of horecazaak heeft in Gent, zou daarmee dezelfde voorrechten genieten als bewoners: gratis en ongelimiteerd parkeren op straat. De kans dat het voorstel het haalt, is klein.

De realiteit is dat parkeren in Gent niet duurder is dan in Antwerpen of Brussel. Onder de Vrijdagmarkt, bijvoorbeeld (6 euro voor 3 uur), betaal je ongeveer even veel als aan de Meir (7,50 euro) of aan de Beurs in Brussel (6,90 euro). Het zijn grotere steden, met andere sterktes en zwaktes. Maar parkeren in steden is nergens goedkoop. Behalve in Brugge, de helft zo groot als Gent. Daar kom je er met 4 euro vanaf voor 3 uur.

Luchtkwaliteit

Wat minder aandacht krijgt, is de luchtkwaliteit. Hoe zit het daar eigenlijk mee? Heeft het circulatieplan al na zeven weken een invloed op de luchtkwaliteit in Gent? Het is een van de belangrijkste vragen maar ze blijkt, na verwoede pogingen van deze redactie, onmogelijk al te beantwoorden.

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) heeft meetpunten in de stad. Op het internet kan je zien hoe hoog de dagelijkse concentraties stikstofdioxide en dieselroet zijn. Sinds 3 april zijn er betere dagen en slechtere, tonen de resultaten. Maar daaruit kan je geen conclusies trekken. Het weer speelt een grote rol. En luchtkwaliteit is alleen op lange termijn te evalueren.

“We kunnen momenteel nog geen uitspraken doen”, zegt de VMM. “Laat er geen twijfel over bestaan: minder verkeer komt de luchtkwaliteit ten goede. Maar is er minder verkeer? Of rijden er even veel auto's, maar een paar honderd meter verder?”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees