Opgepast voor ‘gratis’ proefpakketten via Facebook

Opgepast voor ‘gratis’ proefpakketten via Facebook

Archiefbeeld Foto: Shutterstock

Het Europees Centrum voor de Consument waarschuwt Belgen voor aanbiedingen van zogenaamde gratis proefpakketten op het internet. In werkelijkheid ontvangen intekenaars een betalend abonnement.

De organisatie ontving verschillende klachten van consumenten die via Facebook zijn ingegaan op een aanbod voor schoonheidsproducten. “De Deense bedrijven LuxStyle en Lux International Sales registreren al ‘een bestelling’ wanneer consumenten hun contactgegevens invullen op de beginpagina van de webwinkel en voordat de totale prijs wordt getoond“, meldt het ECC. Hoewel consumenten de website verlaten, ontvangen ze alsnog de producten samen met een factuur.

“Volgens LuxStyle zijn de klanten wel degelijk verplicht om te betalen voor de goederen, maar de Deense consumentenombudsman meent dat de bedrijven de consument misleiden. Het is namelijk niet duidelijk dat ‘een bestelling’ al wordt geplaatst wanneer de consument alleen zijn contactgegevens invoert zonder dat hij verdergaat met het bestelproces.”

Eerder circuleerden ook al soortgelijke advertenties op Facebook. “De consument klikt dan op een banner en komt terecht op een website waar hij de gratis producten kan bestellen, als hij een klein bedrag aan verzendingskosten betaalt. Na de levering van het proefpakket volgen meerdere pakketten en facturen.”

“Schrijf je zeker niet in”, klinkt het bij het Europees Centrum voor de Consument. “Doe je dit toch, dan is de kans groot dat je opgezadeld wordt met een betalend abonnement.” De organisatie raadt aan om een screenshot te maken en dit door te sturen via de Facebookpagina van het ECC of per e-mail, met als onderwerp ‘Oproep subscription trap’.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees