Spel maakt jongeren wegwijs op de arbeidsmarkt

Spel maakt jongeren wegwijs op de arbeidsmarkt

Foto: Jobat.be

De afgelopen twee weken hebben maar liefst 216 scholieren uit Genk deelgenomen aan het ‘serious urban game’ #work. Het is een spel dat laatstejaarsstudenten van BSO- en TSO-richtingen een beter inzicht moet bieden in de werking van de arbeidsmarkt. Zowel de jongeren als het organiserende stadsbestuur waren erg opgetogen met de resultaten van het project.

Uit onderzoek blijkt dat jongeren te weinig op de hoogte zijn van de mogelijkheden om begeleiding te krijgen in de zoektocht naar werk. Vooral scholieren van technische- en beroepsrichtingen weten niet goed waar ze naartoe moeten eens ze hun diploma in handen hebben. Om daar een oplossing voor te bieden werd een spel uitgewerkt, zodat de diverse instanties die ondersteuning bieden op de arbeidsmarkt, spelenderwijs kunnen ontdekt worden.

De Genkse schepen van Jeugd Annick Nagels legt uit: “Het spel wordt gespeeld aan de hand van een iPad, die de weg wijst naar diverse instanties. De jongeren moeten in kleine groepjes op weg gaan en zich aanmelden bij de werkwinkel van de VDAB, uitzendkantoren, opleidingsfaciliteiten, enzovoort. Daar moeten ze in dialoog gaan met de aanwezige professionals en allerlei vragen oplossen. Zo leren ze zowel de fysieke locatie van de diverse contactpunten kennen als de inhoudelijke mogelijkheden die er aangeboden worden.”

Bijsturing

Het vertrekpunt van de zoektocht is het jeugdcentrum Rondpunt 26, waar de studenten van het SJB college, Altea, TA De Wijzer, Don Bosco en Regina Mundi elkaar treffen en rond hun bevindingen extra opdrachten moeten uitvoeren. “We hebben dit spel vorig jaar voor het eerst uitgeprobeerd, en goed bevonden”, aldus nog Annick Nagels.

“Een tweede traject kon dus niet uitblijven. Ook deze editie, waarin enkele kleine bijsturingen zijn gebeurd, wordt zowel door ons als door de scholen en de scholieren zelf, erg positief beoordeeld. Het speelse karakter dat toch heel veel praktisch bruikbare informatie oplevert, is de juiste combinatie om deze doelgroep te bereiken.”

>

>

>

Meest Gelezen

Meest Gedeeld

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees