Diesel steeds minder goedkoop: vanaf eind 2018 betaalt u aan de pomp even veel als benzine

Diesel steeds minder goedkoop: vanaf eind 2018 betaalt u aan de pomp even veel als benzine

Foto: AFP

Steeds meer mensen kiezen voor een wagen die op benzine rijdt, dat blijkt uit recente cijfers van Febiac en VAB. En de consument heeft daar een aantal goede redenen voor. Zo wordt het prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp steeds kleiner. “Officieel bedraagt het verschil aan de pomp vandaag nog slechts negen eurocent”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB.

Uit cijfers van automobielfederatie Febiac blijkt dat er in de eerste vijf maanden van 2017 voor het eerst meer benzinewagens dan dieselwagens verkocht zijn. Een opmerkelijke trend, want het leek lange tijd dat de Belg maar geen afscheid wou nemen van zijn dieselmotor.

Maar door onder meer een hervorming van de verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV) is het tegenwoordig duurder om met een diesel te rijden. Bovendien wordt het verschil aan de pomp steeds kleiner. Meer zelfs: tegen eind 2018 betaal je voor diesel hetzelfde bedrag als voor benzine.

Eind 2015 heeft de regering namelijk beslist om het cliquetsysteem opnieuw in te voeren, meer specifiek op diesel. Concreet wil dat zeggen dat wanneer diesel goedkoper wordt, iets minder dan de helft van die daling doorgerekend wordt in de accijnzen op die producten. “Stel dat diesel 3 eurocent goedkoper wordt, betaal je 2 eurocent minder aan de pomp en 1 eurocent in de vorm van accijns”, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsorganisatie VAB.

Diesel zinloos voor privégebruik

“Vandaag bedraagt het officiële prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp nog slechts negen eurocent. Maar eind 2018 zullen de accijnzen op benzine en diesel gelijkgeschakeld zijn en blijft enkel nog het lagere verbruik van dieselwagens als voordeel over”, aldus Matienko.

Straffer zelfs: vanaf eind 2018 zou slechts 3% van de privégebruikers nog baat kunnen hebben bij de aanschaf van een nieuwe dieselwagen. “Eind 2018 verschuift het omslagpunt, waarop diesel rijden met een privéwagen financieel interessanter is dan benzine, naar 30.000 km/jaar.”

Voor bedrijfswagens ligt het omslagpunt lager omdat de fiscaliteit zeer sterk CO2 gericht is en dus het lagere verbruik van dieselwagens voordelig is. “Bijkomend zijn gebruikers van bedrijfswagens ook meer veelrijders, zo legt 26% meer dan 30.000 km/jaar af”, besluit Matienko.

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees