In de ban van de boekingssite

Krijg je een betere deal als je Booking.com omzeilt en telefonisch boekt? Wij deden de test

Krijg je een betere deal als je Booking.com omzeilt en telefonisch boekt? Wij deden de test

Foto: Shutterstock, Booking.com

Donderdag raakte bekend dat de regering machtige hotelwebsites als Booking.com of Expedia bij wet gaat verbieden dat ze de laagste kamerprijs mogen eisen. Dat zou betekenen dat hotels met een contract bij één van die grote hotelsites binnenkort op hun eigen website goedkopere tarieven mogen hanteren.

Op dit moment mogen hotels die een contract afsloten met Booking.com op hun eigen site geen goedkopere kamers aanbieden dan op de Booking.com. Enkel als een klant telefonisch reserveert, zijn dat soort kortingen nog toegestaan. Een reden voor ons om een steekproef te doen bij acht hotels verspreid over Vlaanderen: krijg je effectief een lagere prijs als je je muis inwisselt voor een telefoon?

LEES OOK. Hotels halen slag thuis tegen Booking.com en worden weer baas over hun prijs

Van de acht hotels die we contacteerden, zijn er vier niet bereid iets extra aan te bieden via de telefoon. “Dat mogen we niet van Booking.com”, klinkt het bij een hotel in Mechelen. “We sturen een bevestiging per mail en dan is het eigenlijk hetzelfde als een online reservatie.”

Gratis drank

“Onze prijzen zijn dezelfde,” klinkt het in Oostende, “maar je moet natuurlijk geen kredietkaartgegevens achterlaten. Bij Booking.com moet je je reservatie bevestigen via je kredietkaart en niet iedereen is even happig om zijn details online door te sturen.”

Eén hotel, in Leuven, stunt met 5% korting als je via de eigen website boekt en niet via Booking.com. Of dat niet tegen de strikte regels in hun contract is, weet de telefoniste ons niet te zeggen. De vermindering geldt in elk geval enkel voor wie online boekt, telefonisch is er van korting geen sprake.

Een medewerker van een hotel in Brugge vraagt telefonisch een prijs die 11 euro hoger is dan die op Booking.com. Wanneer we haar op het verschil wijzen, duikt ze snel 3 euro onder die van de bekendste hotelsite. “Een foutje, we hadden de promotie die we op Booking.com voerden, nog niet op onze site ingesteld. We bieden telefonische klanten trouwens meestal ook een voucher aan voor een gratis drankje, of gratis parking.”

(lees verder onder de foto)

Krijg je een betere deal als je Booking.com omzeilt en telefonisch boekt? Wij deden de test
Foto: Shutterstock

Controleurs van Booking.com

“Wij vragen dezelfde prijs als online,” klinkt het als we met een Antwerps hotel bellen, “maar bij ons kun je gratis annuleren. Het bedrag wordt bovendien niet onmiddellijk van je kredietkaart afgeboekt.”

In Tongeren wil een hotel een servicekost van 12 euro laten vallen als we telefonisch boeken. De man aan de telefoon vraagt wel met aandrang zijn hotel niet bij naam noemen in dit artikel. Een hotel aan de kust is dan weer bereid gratis ontbijt te voorzien, wat neerkomt op een korting van zo’n 25 euro. De dame aan de andere kant van de lijn vermeldt dat wel pas als ze zeker weet dat we geen controleurs van Booking.com zijn.

“Dat riskeren we niet”

De macht van het grote Booking.com wordt ons snel duidelijk. Echt onder de prijs van de boekingssite duiken, durft - zelfs aan de telefoon - haast niemand. “Ze houden constant steekproeven, dat riskeren we niet”, formuleert een hotelmedewerker het. Wat wel kan, is hier en daar een voordeel meepikken zoals het wegvallen van servicekosten of een gratis dagje parking. Voordelen die algauw kunnen oplopen tot enkele tientallen euro’s.

Onze raad? Controleer de prijzen op Booking.com, op de hotelsite zelf én bel vervolgens toch nog even met het hotel. Want voor je het weet zit je gratis te ontbijten.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees