Despres pakt leiding in Silk Way Rally over na crash van Loeb

Despres pakt leiding in Silk Way Rally over na crash van Loeb

Sebastien Loeb controleert zijn voertuig, samen met co-rijder Daniel Elena Foto: AFP

Stéphane Peterhansel (Peugeot 3008 DKR) won de 9e rit in de Silk Way Rally in China, maar het nieuws van de dag is de crash van leider Sébastien Loeb (Peugeot 3008 DKR). Loeb is bij het ter perse gaan nog steeds op weg naar het bivak, maar verliest de leiding aan zijn teamgenoot Cyril Despres (Peugeot 3008 DKR). Bij de vrachtwagens ging de zege naar Mardeev (Kamaz). Teamgenoot Sotnikov (Kamaz) eindigde op 36 seconden en blijft leider. De Belgen Tom Colsoul (MINI) en Serge Bruynkens (Iveco) eindigden respectievelijk als 9e bij de wagens en 7e bij de trucks.

Het werd een bewogen dag in de Silk Way rally. Daags na de rustdag in Urumqi werd de start met 40 minuten uitgesteld omwille van een storm. Sébastien Loeb en Daniel Elena moesten in hun Peugeot als eerste de piste op. Na 40 km duinen kregen de deelnemers een bijzonder zwaar parcours voorgeschoteld. Loeb en Elena tuimelden na 84 km zelfs in een uitgedroogde rivier. De voorkant van de wagen liep ernstige schade op, maar na twee en een halfuur werken kon het duo zijn klassementsrit vervolgen. Niet voor lang echter, want goed 80 km verder moesten ze opnieuw stoppen en wachten op de assistentietruck. Het Franse duo is intussen opnieuw vertrokken, maar nog steeds niet aangekomen in het bivak. Tom Colsoul en Yazeed Alrajhi (MINI) eindigden als 9e in de rit en schuiven in de stand op naar de voorlopig 12e plaats.

Zware omstandigheden

De Belgen getuigden over de zware omstandigheden: “Het begin van de rit was aangenaam met zand en duinen, maar na 40 km kregen we een zeer hobbelig en breekbaar parcours voorgeschoteld”, zegt Serge Bruynkens. “De resterende 380 kilometers waren nogal hobbelig al is dat een understatement. We zijn helemaal door elkaar geschud. Eén keer was het zo erg dat ik met mijn helm tegen de rolkooi stootte, waarna ik even niet meer wist van welke parochie ik was. Het was absoluut niet leuk. We hebben vandaag geen enkel risico genomen. Het doel was ongeschonden de finish bereiken en dat is gelukt.”

Ook voor Tom Colsoul was het een bijzonder zware rit. “Eentje die je kan vergelijken met de ritten van 10 à 15 jaar geleden in de Dakar”, zegt Tom Colsoul. “Ik was vergeten hoe mooi duinen kunnen zijn. Het was een geweldig gevoel. Na de duinen werd de piste zeer zwaar. Vanaf de eerste meters tot aan de finish volgde de ene klap de andere op. Eigenlijk was het overdreven maar zo’n ouderwetse rit als vroeger mag er al eens bij zijn op voorwaarde dat het niet dagelijkse kost wordt. Het enige nadeel voor ons is dat we met onze wagens op zo’n parcours niet uit de voeten kunnen. Zo’n parcours is echt op maat van buggy’s omdat die een langere veerweg hebben. Op de koop toe was het vandaag bijzonder warm. De buitentemperatuur bedroeg op een bepaald moment 45 graden. Tel daar in de wagen nog maar minstens 10 graden bij. Bij aankomst waren we net niet gekookt. Onze MINI had last van die hitte en dat uitte zich in minder vermogen. Meer dan de helft van de klassementsrit hebben we, uit voorzorg om de motor niet te beschadigen, het iets kalmer aangedaan. Minder vermogen betekent ook geen airco in de wagen. Ik heb het bijgevolg lekker warm gehad vandaag.”

Bij de vrachtwagens blijft het Kamaz team domineren. Hun vier trucks bezetten de top 4. Mardeev (Kamaz) was een handvol seconden sneller dan zijn teamgenoot en leider Sotnikov (Kamaz). Artur Ardavicius (Iveco) en Serge Bruynkens verloren een halfuur op de ritwinnaar. De kloof met de nummer vier in de stand vergroot en stilaan voelt Bruynkens de druk van Nikolaev (Kamaz), de zesde in de stand op 43 minuten van Bruynkens en co.

Dinsdag trekt de karavaan van Hami naar Dunhuang. Een trip van 517,53 km waarvan 360,28 km tegen de tijd.