Man met prothese dient klacht in tegen strenge regels

Man zonder been moet bewijzen dat hij niet in wachtrij kan staan in Plopsaland

Man zonder been moet bewijzen dat hij niet in wachtrij kan staan in Plopsaland
Riemst / De Panne -

Alweer krijgen de pretparken van Plopsa zware kritiek voor de manier waarop ze omgaan met mensen met een beperking. Een man met een beenprothese gaat een klacht indienen omdat hij geen voorrangspas kreeg. Plopsa vraagt daarvoor bovenop een invalidenkaart een extra doktersattest. “Na dertig jaar moet ik plots opnieuw bewijzen dat ik een handicap heb.”

LEES OOK. Plopsaland reageert op uithaal van man met beenprothese: “Hij beweerde gratis tickets te hebben, maar kon ze niet voorleggen”

Het had een gezellig uitje moeten worden met de familie. Maar in de plaats daarvan werd zijn bezoek aan Plopsaland De Panne maandag een beproeving voor Jean-Pierre Peters (49). Na een motor­ongeval verloor de man uit het Limburgse Riemst op zijn negentiende een been. Sindsdien draagt hij een prothese. “Lang rechtstaan lukt me niet. Dus vroeg ik aan het onthaal een voorrangspas. Maar die kreeg ik niet. Ik moest eerst een attest voorleggen van een onafhankelijke dokter waarin staat dat ik effectief geen wachtrijen kan doen. Wie denkt er nu aan om voor hij naar een pretpark gaat eerst een afspraak te maken bij de dokter?”

Man zonder been moet bewijzen dat hij niet in wachtrij kan staan in Plopsaland

De strenge regels gelden niet in andere parken. De Efteling trok dit voorjaar een gelijkaardige voorwaarde in na fel protest. En in Bellewaerde en Walibi volstaat een invalidenkaart. Maar volgens Wim Wauters, parkmanager van Plopsa De Panne, zijn de attesten nodig om misbruik te vermijden. Iedereen wil graag voorrang. “Soms zelf omdat ze de zon slecht verdragen. Maar onze medewerkers zijn geen dokters. Ze kunnen niet bepalen of ­iemand in staat is om aan te schuiven.”

Een prothese is een zichtbare handicap. Maar dat volstaat niet. “Het is niet omdat je een prothese hebt, dat je geen wachtrijen kan doen.” Alleen voor blinden en rolstoelpatiënten is een uitzondering. “Voor hen is aanschuiven sowieso lastig.”

“Gewoon niet welkom”

Het kabinet van Zuhal Demir (N-VA), staatssecretaris voor Gelijke Kansen, kan zich in die uitleg vinden en zegt dat Plopsa niets doet dat niet mag. Desondanks is Jean-Pierre erg misnoegd. “Ik voelde me gewoon niet welkom. Dertig jaar na mijn ongeval zou ik plots opnieuw moeten bewijzen dat ik gehandicapt ben.” Eerstdaags wil hij klacht indienen bij gelijkekansencentrum Unia voor discriminatie.

Het is niet de eerste keer dat Plopsa onder vuur ligt voor zijn omgang met mensen met een beperking. Eind 2015 pasten de parken hun beleid aan na een klacht van een scoutsgroep omdat er per ritje maar één kar was voor mensen met een beperking. Twee jaar eerder regende het klachten omdat een groot deel van de ­attracties uit veiligheidsoverwegingen verboden bleek. Sindsdien kunnen personen met een beperking een formulier ondertekenen waarmee ze de verantwoordelijkheid voor incidenten op zich nemen.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees