Vlaams gezin ziet droomvakantie in luxehotel compleet mislukken: “Ze stonden ons gewoon uit te lachen”

Vlaams gezin ziet droomvakantie in luxehotel compleet mislukken: “Ze stonden ons gewoon uit te lachen”

Het verschil tussen de foto’s en de werkelijkheid was groot, vond het gezin. Foto: TUI/rr

Een gezin uit Kortrijk had zich hun all-in reis in het vijfsterrenhotel TUI Family Life Lagoon Princess in het Griekse Chalkidiki helemaal anders voorgesteld. Alle gezinsleden werden één voor één ziek, en ze waren lang niet de enige hotelgasten die geveld werden. De moeder van het gezin is niet te spreken over de behandeling van zowel het hotel als touroperator TUI. “Ze lieten ons in de kou staan.”

Bij aankomst in hun hotel leek alles op het eerste gezicht in orde volgens het gezin uit Kortrijk. “Het hotel zag er mooi uit en leek zijn vijf sterren zeker waard,” aldus Sophie. “Mijn man werd de volgende nacht echter plots ziek. Hij moest de hele nacht overgeven en had koorts. Een plaagje, dachten we eerst.”

’s Morgens meldde de Kortrijkse dat aan de receptie. “Ik vroeg hen om de badkamer extra goed te poetsen omdat ik wou vermijden dat mijn kindjes en ik ook ziek zouden worden. Bij terugkomst in de kamer zag ik dat de vloer gepoetst werd, maar het toilet was totaal niet proper. Na lang aandringen kwam iemand met veel tegenzin eens spuiten in het toilet en daarmee was de kous af.”

Brief onder de deur

In eerste instantie ontkende het hotel dat het om een algemene plaag gaat. “Ik vroeg aan de receptie of er misschien nog zieken waren in het hotel en of het eventueel aan het eten kon liggen. Die dame verzekerde me toen dat dit niet het geval was. ’s Middags kregen we dan plots telefoon van een Engelstalige TUI-hostess die zegt dat er wel degelijk veel mensen ziek zijn. Er zou ook een bus klaarstaan voor het hotel om de zieken naar een ziekenhuis te brengen.”

Sophies man weigerde dit en kreeg vervolgens de boodschap dat hij de kamer niet mocht verlaten. ’s Avonds werd er een brief van het management onder hun kamerdeur geschoven waarin stond dat er “meerdere gevallen van buikgriep gesignaleerd waren in het hotel als gevolg van een virus.”

Braaksel op de grond

Die avond werden ook Sophie zelf en haar zoon ziek. “Ik kreeg hevige krampen en koorts. Mijn zoon was ook niet tiptop en moest overgeven. Ik belde naar de receptie om de lakens te komen verversen. Na een half uur kwam iemand dit doen, maar ze lieten het braaksel van mijn zoon op de grond liggen. Ik ben dan woedend naar de receptie getrokken, maar daar stonden ze me maar wat uit te lachen. Ze begrepen bovendien maar een beetje Engels.”

Sophie besloot om contact op te nemen met het noodnummer van TUI. Daar kreeg ze te horen dat er inderdaad heel veel mensen ziek waren en dat er een noodprocedure aan de gang was. “Ik vroeg om een dossier aan te maken en me verder op de hoogte te houden, maar dat gebeurde niet. Ze lieten ons in de kou staan...”

Gifgroene zwembaden

Sophie merkte de volgende dagen dat er veel onvolledige gezinnen in het hotel rondliepen. “Een Engelse man sprak me aan omdat zijn dochtertje compleet uitgedroogd in het ziekenhuis lag. En andere Belgen vertelden me dat er verschillende zwembaden gifgroen waren bij hun aankomst. Wij vonden zelf ook dat het zwembad een rare kleur had toen we toekwamen, maar hebben er toch in gezwommen.” Het hotel en de TUI-hostess drukten hen echter op het hart dat het 100 procent veilig was om in het water te zwemmen. “Maar daar heb ik zo mijn twijfels over.”

Toen het gezin hun negatieve ervaringen op de Facebookpagina van het hotel wilde delen, merkten ze dat er enkel positieve commentaren te lezen zijn. “We hoorden van andere mensen dat de negatieve commentaren gewist worden. Dit lijkt meer en meer op een doofpotoperatie.”

Nog altijd geen verbetering in het hotel

De vrouw kreeg deze week bericht van Belgen die de afgelopen dagen in het hotel verbleven. “Zij lieten me weten dat ze niet op de hoogte waren gebracht door TUI, en dat ze gedegouteerd zijn van de hygiëne in het hotel. Het is daar dus nog altijd aan de gang en de toeristen komen allemaal nietsvermoedend toe. En als ze ziek zijn, wordt hen gevraag op de kamer te blijven.”

Het gezin heeft nu ook nog eens klacht ingediend via hun plaatselijk reisbureau in Kortrijk. “Maar ik heb nog geen reactie gekregen van TUI.”

TUI: “Het hotel treft geen schuld”

Piet Demeyere, woordvoerder van TUI, laat aan onze redactie weten dat het hotel alleszins geen schuld treft. “Er is een audit uitgevoerd en op basis daarvan heeft men geen verklaring gevonden voor het virus. Het zou dus niet aan het eten of het zwembadwater liggen. Ondertussen is het hotel bovendien virusvrij verklaard.”

TUI is van plan om de mensen die melding hebben gemaakt van de problemen binnenkort op de hoogte te brengen. “We hebben zelf even moeten wachten op een antwoord van de hotelier. Daarom konden we tot nu toe nog geen extra info geven aan onze reizigers. Maar ik snap zeker dat mensen ongerust zijn en willen weten wat er aan de hand was,” aldus de woordvoerder.

Over de beschuldiging dat TUI negatieve commentaren zou wissen, is de woordvoerder duidelijk: “Wissen doen wij niet. Als je er daarmee zou beginnen als bedrijf, is het hek helemaal van de dam. Racistische berichten en commentaren die extreem onder de gordel zijn gaan we natuurlijk niet laten staan. Maar als mensen gewoon een negatieve review geven, verwijderen we die absoluut niet van onze Facebookpagina of site.”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees