'Waarom een hotel in Gent? Deze stad is the place to be'

'Waarom een hotel in Gent? Deze stad is the place to be'

Géraldine Dohogne (links) ontwierp het interieur van 1898 The Post. Jurgen Nobels (rechts) mixt de drankjes in de nieuwe cocktailbar The Cobbler in het hotel. Foto: ID / Bas Bogaerts

Gent - "Het toerisme in Gent zit in de lift. Er is steeds meer internationale aandacht. De food scene boomt. Er blijven winkels bijkomen. De stad is the place to be nu. Daarom zitten we hier en niet in Brugge of Brussel." Dat zegt Géraldine Dohogne van Zannier Hotels, de uitbater van het nieuwste hotel in het Postgebouw.

Dinsdag opende 1898 The Post, een nieuw 38 kamers tellende luxehotel op de bovenste twee verdiepingen van het Postgebouw op de Korenmarkt in Gent. Daarmee heeft de stad er een nieuw tophotel bij. En er zijn plannen voor nog verschillende hotels: een Ibis aan Dampoort, een Marriott Residence Inn aan het UZ, een hotel in opbouw naast de Ghelamco Arena...

Het gaat hard in de toerismesector in Gent. De Gentenaar sprak met Géraldine Dohogne, concept en interior designer van het nieuwe hotel in het Postgebouw. Dohogne, Engels- en Franstalig, maar zelf geboren in Gent, ontwierp het concept en het interieur voor 1898 The Post en zocht eigenhandig de antieke meubels en kleinste details uit voor het boetiekhotel.

Wat is de filosofie achter 1898 The Post?
Dohogne: "De filosofie van Zannier Hotels is om ons te inspireren op de lokale cultuur en op het gebouw waarin we zitten. Het gebouw is gezet in 1898. We zijn dus terug naar die tijd gegaan om het gevoel van het gebouw te krijgen. Daarna starten we met de materialen: het hout zoals toen, marmer zoals toen... En dat vullen we dan in met antiek die zo veel mogelijk dateert uit die periode. Elk stuk in het hotel is persoonlijk uitgekozen. Dat is een van de typische handelsmerken van Zannier Hotels: we zoeken alle antiek persoonlijk uit. Voor dit hotel hebben we veel in België gekocht, maar ook in Engeland. Verder niet."

Hoe zwaar hebben jullie verbouwd?
Dohogne: "Het was hier vooral kantoorruimte. Maar het gebouw was gestructureerd zoals nu en alles is in zijn oorspronkelijke staat gebleven. De ramen zijn gebleven. Oude deuren hergebruiken we. Het is een beschermd gebouwd, we hebben alles zoveel mogelijk bij het oude gehouden en gebruiken zoveel mogelijk oude materialen, maar op een moderne manier."
"En de details natuurlijk, die zijn zeer belangrijk. In elke kamer hangen bijvoorbeeld schetsen van de architecht Louis Cloquet. In de minibar serveren we gin gemaakt in Gent. In het gebouw zelf willen we dat gasten telkens een andere ervaring krijgen. De eerste verdieping is totaal anders dan de tweede. Er is de honesty bar, waar hotelgasten zelf iets kunnen drinken. Er is de werkruimte in elke kamer. Op sommige kamers kan je gasten uitnodigen. Er is het uitzicht uit het torentje..."

Waarom openen jullie een hotel in Gent en niet Brugge of Brussel?
Dohogne: "Gent is popping. Het is de plek om te zijn nu. De stad was voorheen nog onbekend, mensen gingen steeds naar Brugge. Qua architectuur zijn de twee steden gelijkaardig. De foodscene in Gent is aan het boomen. Er blijven winkels bijkomen. Gent is een veel jongere stad. Het is the place to be."

Is er nog veel plaats voor veel extra hotels in Gent? Raakt de markt niet verzadigd?
Dohogne: "Dat denk ik niet. Een week geleden zaten de meeste hotel volgeboekt. De tendens van het toerisme stijgt. En op de internationale markt zie je steeds meer artikels verschijnen over Gent. Dit voorjaar had Gent 5 pagina's in Condé Nast, wat wereldwijd gelezen wordt. Dat zal ook nog meer mensen brengen. Wij bieden ook iets anders, voor mensen die niet aangetrokken zijn tot andere stijlen van hotels. We zijn complementair."

Zijn jullie een business-hotel of mikken jullie op romantische koppels?
Dohogne: "Allebei. In de namiddag kan je hier komen relaxen. We hebben meeting rooms. Het idee is echt om beiden aan te trekken. Tijdens de week heb je meer zakenmensen, in de weekends meer romantische koppels of gezinsweekends. Want we zijn ook zeker kindvriendelijk. Sommige kamers zijn te verbinden aan elkaar."

Het Gentse stadsbestuur wil liever mensen aantrekken die meer dan één nacht blijven. Lukt dat?
Dohogne: "Ja, we bieden al onze klanten de mogelijkheid aan voor privé boottochtjes, een picknick, fietstochtjes... Alternatieve activiteiten waarmee je mensen kan overtuigen om langer te blijven. De rand rond Gent is ook erg aantrekkelijk. Daarmee kan je mensen overtuigen om verschillende dagen te blijven."

Dit gebouw is echt het hart van Gent. Het is een emotionele plek voor de Gentenaars. Wat dachten jullie toen jullie aan dit project begonnen?
Dohogne: "Het is hier echt stunning. Je kan niet van een mooiere plek dan deze dromen om een hotel in Gent op te zetten. Je zit midden in de stad, met mooie uitzichten, in een uniek gebouw. Het kan je inspireren. We hebben het gebouw 100 procent gerespecteerd. Er is zo weinig mogelijk veranderd en het interieur is geïnspireerd op de tijd dat het gebouwd is."
"Ik hoop dat de Gentenaars blij zullen zijn dat het gebouw eindelijk ingevuld is en dat ze het een grote kans vinden voor de stad. Dat ze vrienden die langs komen kunnen zeggen: ha, je kan naar The Post gaan. Een referentie in Gent, dat willen we worden."

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio