Eerste overleg leverde geen akkoord op, staking duurt voort

Al 200 vluchten en 10.000 passagiers getroffen door staking op Brussels Airport: “Puur financiële kwestie”

Al 200 vluchten en 10.000 passagiers getroffen door staking op Brussels Airport: “Puur financiële kwestie”

Foto: BELGAONTHESPOT

De spontane staking die dinsdagochtend rond 7.15 uur uitbrak bij bagageafhandelaar Swissport, veroorzaakt heel wat hinder op Brussels Airport. “Al zowat 200 vluchten en 10.000 reizigers zijn getroffen”, zegt Nathalie Van Impe, woordvoerster van Brussels Airport. Een eerste overleg heeft niets opgeleverd, rond 15 uur zitten directie en bonden weer samen.

Volgens Van Impe behandelt Swissport circa 60 procent van de vluchten op Zaventem. De afhandelaar zou dinsdag instaan voor 420 vluchten.

Zowel het laden als het lossen van de vertrekkende en aankomende vluchten werd dinsdagochtend stilgelegd door een spontane staking bij de ochtendploeg van Swissport.

Al 200 vluchten en 10.000 passagiers getroffen door staking op Brussels Airport: “Puur financiële kwestie”
Foto: BELGAONTHESPOT

“We wisten van niets”

Vele reizigers in de vertrekhal waren duidelijk nog niet op de hoogte van de staking en herschikken op het laatste moment nog hun bagage. “We wisten van niets, dus ze zijn in hun opzet geslaagd”, stelt Patricia Raskens, die naar Rhodos trekt. “Er is ons verteld dat de staking 24 uur zou duren, dus we hopen dat onze bagage zo snel mogelijk nadien toekomt. Wie ambeteren ze weer? De mensen die vertrekken natuurlijk.”

Op de website van Brussels Airport is een alert geplaatst. Op die link kunnen reizigers doorklikken voor een overzicht van welke maatschappijen met Swissport werken voor de bagageafhandeling. Het gaat onder meer om Alitalia, Air Canada, Delta Air Lines, Lufthansa en Thomas Cook.

Reizigers die landen op Brussels Airport zullen mogelijk lang moeten wachten op hun bagage, bij vertrekkende reizigers zal de bagage mogelijk het vliegtuig niet op raken. Bij Brussels Airlines is het alle hens aan dek. De maatschappij laat 30 eigen personeelsleden bijspringen, maar dat volstaat niet om al het werk voor elkaar te krijgen. Eerst werden vluchten wat vertraagd, maar Brussels Airlines zal nu toch sommige vliegtuigen moeten laten vertrekken zonder dat alle bagage mee aan boord is.

“Het hing al maanden in de lucht”, zegt ACV-vakbondsman Kurt Callaerts. “De werkdruk is te hoog en het materieel is niet in orde. De directie steekt haar hoofd in het zand.” Er zijn onderhandelingen gaande. “Mocht men de staking proberen te breken, zullen we ook oproepen bij Aviapartner (de tweede afhandelaar op de luchthaven, nvdr.) om mee te doen.”

“Structurele onderbezetting”

Een eerste overleg tussen vakbonden en directie bij bagageafhandelaar Swissport heeft dinsdagvoormiddag geen resultaat opgeleverd. Rond 15 uur volgt nieuw overleg, zegt Sandra Langenus van de socialistische vakbond ABVV-BTB. De staking die dinsdagochtend uitbrak, gaat ondertussen voort.

Bij Swissport spreken ze van een wilde staking. “Toen de vakbonden dinsdagochtend gecontacteerd werden over de staking waren zij zelf nog niet op de hoogte”, vertelt een woordvoerder van Swissport. “Ook zij waren in snelheid gepakt.” Dat spreken de vakbonden dan weer tegen. Zij stellen dat ze al om 7 uur klaarstonden om rond de tafel te gaan zitten, maar dat gebeurde pas rond 10 uur.

Directie Swissport: “Puur financiële kwestie”

De spontane staking heeft volgens de directie van Swissport louter financiële motieven. Het personeel kreeg de voorbije jaren (van 2013 tot en met 2016) immers een premie van 190 euro, maar in de arbeidsovereenkomst voor 2017 is die niet inbegrepen. Dat zou tot de werkonderbreking hebben geleid.

Volgens een Swissport-woordvoerder ging de directie er tijdens het overleg van dinsdagochtend mee akkoord om de premie dit jaar opnieuw uit te reiken, “maar dat werd tot onze verbazing door de vakbonden van tafel geveegd”. Volgens de woordvoerder eisen de bonden een veelvoud.

De directie zit nu samen met stakeholders om de situatie te bespreken, vooraleer ze het overleg met de vakbonden voortzet. Dat laatste zou rond 15 uur gebeuren. Zolang het overleg loopt, gaat de staking voort.

Swissport voegt toe dat er maandag nog syndicaal overleg was, maar dat er toen op geen enkel moment sprake was van een staking. De bonden wijten de staking aan een te hoge werkdruk en slecht materieel. “De structurele onderbezetting is het grootste probleem”, zegt Langenus. De directie van Swissport zou te weinig respect tonen voor het personeel.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees