Muziek tijdens de lessen: volgens toekomstig leerkracht Ruben heeft het alleen maar voordelen

Muziek tijdens de lessen: volgens toekomstig leerkracht Ruben heeft het alleen maar voordelen

Tijdens zijn stage merkte Ruben dat kinderen zeer enthousiast reageren op zijn lesmethode. Foto: ycs

Brussel -

Odisee-student Ruben Luyten onderzocht in zijn bachelorproef hoe leerkrachten in het lager onderwijs muziek kunnen gebruiken tijdens hun les. Tijdens wiskunde bijvoorbeeld. “Het kan, en de leerlingen doen er hun voordeel mee.”

Tijdens zijn stage integreerde Luyten op verschillende manieren muziek in de les. “Ik componeerde bijvoorbeeld een liedje waarmee leerlingen in het buitengewoon onderwijs de voor hen moeilijke leerstof rond de ‘aai, ooi, oei’ onder de knie krijgen. Door een liedje te maken, onthouden de kinderen de leerstof veel beter. Het lied ging als volgt: als je woorden met een aai of ooi of met een oei moet schrijven dan schrijf je op 't einde geen “j” maar een “i” en die moet daar altijd blijven.”

Ook tijdens de wiskundeles kwam Ruben met muziek. “Om leerlingen tot tien te leren tellen, heb ik een rapliedje gecomponeerd waarin het woord trein meermaals voorkomt. De kinderen tellen vervolgens hoe vaak dat woord in de tekst zit.”

Lichaam als percussieinstrument

“Er is heel wat onderzoek gedaan naar de gunstige effecten van muziek op kinderen”, gaat Luyten verder. “Wie zelf een instrument leert spelen, traint zowel zijn visuele, zijn motorische als zijn auditieve geheugen. Maar luisteren naar muziek is op zich ook al goed voor kinderen. Ik geef een voorbeeld. Leerlingen die door leerkrachten als lastig omschreven worden, zijn vaak kinderen waarbij de linker- en rechterhelft niet goed op elkaar afgesteld zijn. Maar muziek verbetert de samenwerking tussen de hersenhelften, dat is de basis van muziektherapie.”

Muziek integreren in de les is een koud kunstje voor Luyten, want hij is zelf muzikant. Maar wat als de leerkracht daarvoor geen aanleg heeft? “Er zijn oneindig veel mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld je lichaam als percussie-instrument gebruiken of, in de plaats van zelf een liedje te maken, een nieuwe - pedagogische - tekst maken op een bestaand liedje. Op YouTube staan heel wat compilaties met rustgevende muziek. Die kan je bijvoorbeeld laten horen tijdens de knutselles. De leerlingen mogen dan praten, maar niet zo luid dat je de muziek niet meer hoort. In het bijzonder onderwijs is muziek al erg ingeburgerd. De andere scholen hinken nog achterop.”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees