Druppelkraag met Scandinavisch design voorkomt kleverige fles

Amerikaanse belangstelling voor ingenieuze uitvinding van Belgische twintigers

Amerikaanse belangstelling voor ingenieuze uitvinding van Belgische twintigers

Thomas en Svéa Van den Heuvel zijn trots op hun uitvinding. Foto: ssj

Beersel -

Thomas en Svéa Van den Heuvel uit Alsemberg zorgen er met een ingenieuze uitvinding voor dat er nooit meer olijfolie, azijn of wijn van een fles naar beneden kan lopen.

Wie geregeld in de keuken staat, weet dat koken met olijfolie en azijn voor de nodige plekken en plakkerige toestanden kan zorgen. Thomas (25) en Svéa (21) Van den Heuvel - broer en zus - hebben met hun Dripclean de perfecte oplossing gevonden voor dat probleem. Het idee van hun hoog absorberende ‘druppelkraag’, die je over de kraag van de fles moet schuiven schuiven, ontstond in de keuken. “Zowel onze oma als onze moeder gebruikt bij het bereiden van maaltijden vaak olijfolie”, vertellen Thomas en Svea. “Alleen loopt bij het uitgieten altijd een deel van de olie via de fles naar beneden. Die olie komt dan op het aanrecht of aan je handen terecht, en zorgt voor plekken en heel wat kuiswerk.”

Dat kan beter, dachten Svea en Thomas. “Ik ben wel altijd bezig geweest met probleemoplossend denken en dingen uitvinden”, legt Thomas. “Via mijn computer heb ik een ontwerp uitgetekend, maar daarmee waren we er nog niet. Mijn zus en ik zijn samen op zoek gegaan naar het juiste materiaal. We hebben heel wat testen uitgevoerd, en ontdekten zo dat katoen zeer absorberend is. Nadien lieten we ons eerste prototype maken. Het eerste model was in oktober van vorig jaar, maar we waren niet tevreden. Daarop hebben we een andere producent opgezocht, met een veel beter resultaat.”

Scandinavisch design

De druppelkraag is niet enkel functioneel, ze oogt ook mooi. Daar heeft vooral Svea een hand in. “Onze moeder is van Scandinavische afkomst. Op vlak van design is alles er strak en mooi, en die lijn hebben we doorgetrokken naar onze Dripclean”, zegt Svea. “De druppelkragen kunnen ook opnieuw gebruikt worden. Je heeft ze enkel met warm water uit te spelen. De duurzaamheid van een product, ook dat belangrijk.”

Intussen zijn de druppelkragen beschermd als merk, en ze zijn verkrijgbaar via de website van Thomas en Svea. Voor vier exemplaren, verkrijgbaar in vier kleuren, betaal je net geen 20 euro. “Onze website staat nu een maand online, en we hebben al 80 stuks verkocht. Winst hebben we natuurlijk niet gemaakt, dat is niet voor meteen”, zegt Svéa, die als VUB-studente Bedrijfskunde het financiële luik voor haar rekening neemt.

Walmart

“We hebben 3.000 exemplaren aangekocht, en hebben er alle vertrouwen in dat we die ook zullen verkopen. We zijn volop aanwezig op sociale media als Facebook, Instagram en Pinterest. Ook hebben we al verschillende winkels en supermarkten gecontacteerd. Intussen werden we ook al gecontacteerd door een bedrijf in de Verenigde Staten, dat onze druppelkragen daar wil verdelen Walmart”, aldus Svéa.

www.dripclean.com

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio