Postbode weet consul niet wonen en die eist nu schadevergoeding

Toen de consul boetes kreeg van nutsmaatschappijen omdat hij de rekening niet had betaald, begreep hij wat er gebeurd was. Foto: atb

Aarschot -

Gunnar Riebs, de consul van Slowakije in Antwerpen, eist 5.000 euro schadevergoeding van Bpost omdat een jobstudent afgelopen zomer poststukken foutief bestelde. Het overheidsbedrijf weigert in te gaan op de eisen van de diplomaat.

“Als de postbode de straten en de huisnummers niet meer kent, dan scheelt er toch iets in onze maatschappij. Dan werkt het meest fundamentele niet meer”. Gunnar Riebs (57), consul van Slowakije in Antwerpen, en bewoner van een statig huis in de schaduw van de Onze-Lieve Vrouwekerk in Aarschot, is niet te spreken over de dienstverlening van Bpost.

Bezorgde telefoontjes

Begin deze zomer vond een jobstudent zijn herenhuis aan de Kardinaal Mercierstraat niet. Verschillende brieven werden foutief uitgereikt in een leegstaande woning in een aanpalende straat. Andere enveloppen werden teruggestuurd naar afzender wegens onvolledig adres. “Vroeger wist er altijd iemand in het postkantoor waar ik woon. “Riebs, Aarschot” stond er geregeld op de brief, meer niet. Die tijd is blijkbaar voorbij. Onlangs wist een loketbediende van het postkantoor zelfs niet waar de Kardinaal Mercierstraat is. Ze keek er recht op. Die globalisering heeft niet veel verbeterd en zorgt voor heel wat problemen. De tijd dat de postbode de rondes deed met de stootkar, werkte het beter”, luidt het.

Verschillende bezorgde vertrouwenspersonen contacteerden Riebs. “Ze vroegen wat er met me aan de hand was, alsof ik van de aardbol verdwenen was. Ik was me dan ook van geen kwaad bewust, tot ik ook telefoon kreeg van de gas-en watermaatschappij”, aldus de vijftiger. Riebs ging verhaal halen bij de klantendienst van de post maar kreeg daar naar eigen zeggen geen gehoor. Bij de ombudsdienst had hij meer geluk. “Maar hun antwoord voldoet niet. Eerst zeggen ze dat er geen spoor terug te vinden is van mijn telefoontje naar de klantendienst. Even verder in de brief luidt het dat ze op 27 juli het postkantoor de problemen heeft doorgegeven. Begrijpe wie begrijpen kan.”

Imagoschade

Riebs weet niet wat er hem allemaal nog te wachten staat. “Zijn er diplomatieke brieven teruggestuurd, of godbetert, verloren gegaan. Ik weet het niet”, aldus Riebs. De diplomaat leed naar eigen zeggen schade, en eist nu 5.000 euro van Bpost. “Naast de boetes voor de laattijdige betaling van de energiefacturen en de werkuren, lijd ik ook imagoschade.”

Op enige tegemoetkoming van het staatsbedrijf moet de man voorlopig niet rekenen. “Hoewel we erkennen dat de bewuste jobstudent enkele fouten heeft gemaakt, heeft meneer Riebs op dit moment nog geen enkel stuk voorgelegd dat dat bedrag staaft, conform onze algemene voorwaarden”, reageert Barbara Van Speybroeck, woordvoerster van Bpost.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees