Gent keurt vierde rijstrook E40 goed: voor de veiligheid of voor The Loop?

Gent keurt vierde rijstrook E40 goed: voor de veiligheid of voor The Loop?

Een vierde rijstrook maakt de E40 veiliger en vlotter. Het is ook een noodzaak voor de komst van het omstreden outletcenter op The Loop. Foto: Photo News

Gent -

De E40 mag tussen Zwijnaarde en Flanders Expo een vierde rijstrook krijgen. Dat zegt de Stad Gent in een nieuw advies. Het is één stap dichter bij het omstreden outletcenter op The Loop, volgens critici. Maar dat wuift het stadsbestuur weg. “Dit gaat om verkeersveiligheid.”

Rij even mee. U wil naar Ikea, met de auto. U rijdt de autostrade op, slaat op het knooppunt Zwijnaarde af naar de E40, voegt netjes in op de snelweg en voegt enkele honderden meters verder weer uit voor de afrit Flanders Expo. Die laatste beweging verdwijnt. De op- en afrit worden met elkaar verbonden, met een vierde rijstrook. “Nu is het te gevaarlijk”, klinkt het. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) wil de rijstrook begin volgend jaar aanleggen.

Ook aan de overkant krijgt de E40 een ‘weefstrook’. Zo heet die vierde strook omdat ze alleen voor ‘wevende’ in- en uit-bewegingen dient. De oprit van de N60 naar de E40 verdwijnt. Auto’s moeten over de R4. Kostprijs van de ingreep: 6 miljoen euro.

Oorlog rond outletcenter

Er werd een veldslag gevoerd rond de extra rijstroken omdat die kunnen worden gezien als een voorbereiding op de komst van een groot winkelcentrum met outlet­kleding tussen Ikea en Flanders Expo. En rond dat outletcenter woedt een oorlog. Het project werd principieel goedgekeurd door het vorige stadsbestuur, maar heeft nog geen bouwvergunning. Het huidige stadsbestuur spreekt zich er al een jaar niet meer over uit. Er is dan ook veel tegenstand in Gent. Er wordt gevreesd dat het winkelcentrum zware concurrentie wordt voor de winkeliers in de binnenstad.

Het Gentse stadsbestuur zette vrijdag met een positief advies het licht op groen voor de aanleg van de rijstroken. Tegen de zin van het Overlegplatform Zwijnaarde, een bewonersgroep, en het Gents Mi­lieu­front (GMF). Volgens die laatste vereniging brengen de extra rijstroken het outletcenter op The Loop een stap dichterbij.

Aanleg “noodzakelijk”

In het laatste milieurapport voor de bouw van het outletcenter wordt de aanleg van de rijstoken “noodzakelijk” genoemd. Het winkelcentrum zou volgens berekening uit het rapport op topdagen meer dan 10.000 auto’s aantrekken. Ook op zondag, want het outletcenter wil zeven dagen per week open zijn. Zonder aanpassingen kan de E40 al dat verkeer niet aan, zegt het milieurapport. De verzadiging ter hoogte van Zwijnaarde vormt nu al een probleem, zelfs op zondagen.

Dat argument wuift het Gentse stadsbestuur weg. “Niet relevant voor deze aanvraag”, klinkt het in het advies. “Deze weefstroken zijn er specifiek op gericht de verkeersveiligheid en afwikkeling van de E40 te bevorderen. In combinatie met de dynamisch geregelde snelheden zullen ze deze wisselaar vlotter doen verlopen, met minder congestie tot gevolg”, klinkt het.

“Ze staan niet rechtstreeks in verband met de mogelijke economische ontwikkelingen op The Loop. De werken kunnen hoogstens de impact van dit project op het hogere wegennet milderen.” Automobilisten die elke dag in Zwijnaarde passeren, kunnen er alleen maar wel bij varen.

“Bezorgd over toekomst”

De oorlog rond het outletcenter zelf blijft ook na deze veldslag onbeslecht. In hetzelfde advies zegt de Stad ook “bezorgd” te zijn over “verkeerstoename en te verwachten verkeersproblemen, mede ten gevolge van de mogelijke (economische) ontwikkelingen” in het zuiden van Gent. “De aanleg van deze stroken neemt deze zorg niet weg.”

Over de plannen voor het outletcenter staat er alleen dit: “Speculatie over de komst van dit project is niet relevant voor voorliggende aanvraag.”

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio