Door een technisch defect kan je in deze stad al een jaar lang gratis afval dumpen

Door een technisch defect kan je in deze stad al een jaar lang gratis afval dumpen

Afval binnenbrengen op het containerpark? Het kon de laatste maanden gratis in Brugge. Foto: ktb

Brugge -

Ruim een jaar nadat het betaalsysteem van het containerpark van Sint-Pieters het heeft laten afweten en duizenden mensen al gratis hun afval kwamen dumpen, gaat Brugge op zoek naar vervanging. De stad voorziet in 336.000 euro, maar liep ondertussen wel al tienduizenden euro's mis.

Een briefjesslikker die geen recente bankbiljetten aanvaardt, een trage kaartlezer en hopeloos verouderde software die zelfs de gegevens van de weegbrug niet correct inleest: het betaalsysteem op de Brugse containerparken staat op zijn plaats, maar dan wel om de verkeerde redenen. Vervangstukken zijn onvindbaar, de software bevat zoveel fouten dat het systeem compleet nutteloos geworden is en als klap op de vuurpijl werkt de enige programmeur die de software kan bijsturen niet meer voor het bedrijf dat het in 2006 installeerde.

Twee containerparken

In het containerpark van Sint-Pieters is het betaalsysteem al sinds juli 2016 buiten werking en kunnen Bruggelingen en eigenlijk iedereen er sindsdien gratis en naar hartenlust afval achterlaten. Ook de stoffen waarvoor anders tarieven gelden tot 150 euro per ton. Hetzelfde verhaal in Sint-Michiels, waar het systeem in mei van dit jaar de geest gaf.

Een dossier dat om een snelle aanpak vraagt, maar dat pas gisteravond op de gemeenteraad geraakte. Resultaat: ondertussen liep de stad tienduizenden euro’s aan inkomsten mis. Dit jaar werden op de drie containerparken samen nog geen 20.000 euro aan inkomsten geïnd. En dat terwijl dat 155.000 euro op jaarbasis zou moeten zijn. Bovendien is nog niet bekend of het uitvallen van het betaalsysteem een stijging van de aanvoer van afvalstoffen in de hand heeft gewerkt.

Beperkte bezetting

Gisteravond besloot de gemeenteraad om toch een oplossing te zoeken en 336.000 te investeren in de installatie van nieuwe betaalsystemen op de containerparken. Daarnaast voorziet de stad ook nog eens in 17.500 euro per jaar voor onderhoud. “Deze investering drong zich inderdaad op, maar omdat we besloten hebben om met een andere leverancier in zee te gaan dan deze die het huidige systeem heeft geleverd, heeft het dossier wat vertraging opgelopen”, zegt schepen Pablo Annys (SP.A), die bij afwezigheid van de bevoegde schepen Philip Pierins (SP.A) het agendapunt voor zijn rekening nam. Daarnaast zou ook een beperkte bezetting op de dienst Stadsreiniging de vertraging in de hand hebben gewerkt.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees