Facebook liet gerichte reclame aan “jodenhaters” toe

Facebook liet gerichte reclame aan “jodenhaters” toe

Foto: REUTERS

Facebook heeft adverteerders toegelaten om reclame specifiek te richten op antisemieten. Dat meldt de Amerikaanse website ProPublica vrijdag.

Op Facebook is het voor adverteerders mogelijk om voor gerichte reclame uit duizenden categorieën te putten, gaande van geslacht over ouderdom en adres tot moedertaal. Voor haar onderzoek stelde ProPublica zelf enkele antisemitische profielen op. Binnen het kwartier werden die door Facebook aanvaard.

ProPublica stelde ook vast dat adverteerders voor het verkopen van nazi-memorabilia of het promoten van rechtsradicale acties de doelgroep “jodenhaters” konden selecteren. Facebook heeft de reclamecategorie intussen verwijderd na confrontatie met de bevindingen van ProPublica. De doelgroep werd opgesteld op basis van profielen die Facebookgebruikers over zichzelf aanmaakten, met bepalende factoren als opleidingsniveau, ouderdom en ideologie.

De richtlijnen op Facebook verhinderen strikt dat mensen op hun eigenschappen worden aangevallen. Daartoe behoort het deel uitmaken van een religieuze groepering. Facebook erkent dat er nog veel werk voor de boeg is om aan de opgestelde standaarden te voldoen.

(belga)

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees