Food

Geen tijd en toch gezond eten? Tips voor wie aan food prepping wil doen

Geen tijd en toch gezond eten? Tips voor wie aan food prepping wil doen

Foto: Shutterstock

#MealPrepSundays zijn al een tijdje trending op sociale media. Steeds meer gezinnen lassen in het weekend een kookmoment in om de drukke werkweek die komt te slim af te zijn. Foodie Alyssa Gagarin is een pro en geeft op Instagram en You Tube heel graag tips voor wie aan food prepping wil doen.

Op zondag de kookvoorbereidingen doen voor de rest van de week zodat de koelkast of diepvries vol staat met ingrediënten en voorbereidingen die tijdens de week samengegooid kunnen worden tot een gezonde maaltijd. Voor veel jonge gezinnen is het vaak de enige manier om een drukke job, kinderen, sociaal leven en gezond eten toch te kunnen combineren. Op sociale media geeft foodie Alyssa Gagarin heel graag tips voor wie ook aan food prepping wil doen. 

A woman well prepared...

Voorbereiding is alles. Voor je aan het koken gaat, is het belangrijk om eerst een planning te maken en leuke recepten te zoeken. Wat wil je eten op welke dagen? Hoeveel eten heb je daarvoor nodig? Voor je boodschappen doet, is het ook aangeraden om eerst je koelkast te inspecteren. Wat zit er nog in en wat kan je gebruiken? Een echte foodprepper heeft ook een hele voorraad plastieken potjes met deksels in huis... 

Multitasken like a pro 

Food prepping betekent niet dat je een hele zondag in je keuken moet staan. Als je goed voorbereid bent, kan je in een uurtje al veel doen. En vergeet niet te multitasken! Je kan perfect iets roosteren in de oven terwijl je roert in de saus op het vuur. 

Je kan niet alles op voorhand maken

Smoothies blenden op voorhand is geen goed idee, het fruit snijden en apart in de koelkast bewaren of invriezen wel. Je sla al pimpen met vinaigrette doe je ook niet op voorhand, de sla wassen en de vinaigrette maken wel. En avocado snijden op voorhand is ook geen goed idee. Eitjes koken op voorhand doet elke foodprepper dan weer wel. 

Je kan ook niet alles invriezen 

Sauzen, soepen, kruiden en de meeste groenten kan je makkelijk invriezen. Aardappelen, komkommers, sla, ajuin of zuivel vries je dan weer beter niet in. Denk er ook aan dat je veel soep en bijvoorbeeld spaghettisaus maakt, maar dat je wel alles in kleinere porties invriest. 

Op de dag zelf

Smoothies blenden en verse ingrediënten toevoegen gebeurt uiteraard op de dag zelf. Voor je gaat slapen is het ook al handig om uit de diepvries te halen wat je de volgende dag nodig hebt. Heb je rijst of groenten over, denk dan ook eens wat je er de dag erna nog mee kan doen. 

 

 

What've you got planned for your #MealPrepMonday?! Here are some ideas for ya! ?? Steak Salad w/ Raspberry Balsamic Vinaigrette ?? Shrimp Stir Fry ?? Roasted Potatoes & Pork Chops Everything I cook for my clients is customized to fit their tastes and needs. I love getting inspiration from my clients and cooking out of my "comfort zone" to try new dishes. Excited to cook for two different cooking clients today and spend the whole day in my favorite place, the kitchen. ????#makingmyown9to5 (lol except it's never 9 to 5...??) . . . . . . . #mealprepnyc #eatrealfood #fitfoodie #healthylifestyle #f52grams #feedfeed #healthycuisines #strongnotskinny #eatclean #eattherainbow #fitfluential #buzzfeedfood #mindbodygram #wholefoods #glutenfree #healthyrecipe #mealprepdaily #healthyfoodshare #foodphotography #instafood #fuelyourbody #nutrition #mealpreponfleek #eeeeeats #eatforabs #thenewhealthy #healthyish

Een bericht gedeeld door Alyssa Gagarin (@alyssagagarin) op