Seks & Relaties

Verontwaardiging over 'degoutante' tip van Clint: “Vrouw versieren? Gebruik de hyenatactiek”

Verontwaardiging over 'degoutante' tip van Clint: “Vrouw versieren? Gebruik de hyenatactiek”

Foto: *

Mannen die een vrouw willen versieren, werden dit weekend op de Facebookpagina van Clint.be getipt om ‘één van de oudste tactieken’ te proberen: een vrouw bij de heupen grijpen en kijken hoe ze reageert. “Hier wordt een lijn overschreden. Ik dacht dat de menselijke soort verder stond dan dit”, reageert de Vrouwenraad.

Mannen die op zaterdagavond een vrouw willen versieren, werden op de Facebookpagina van Clint.be aangemoedigd om het eens te proberen via de ‘hyenatactiek’, volgens de mannenwebsite één van de ‘oudste tactieken op een vrouw aan de haak te slaan’. Kort samengevat: stap af op een groepje vrouwen en neem er eentje bij de heupen. Kijken haar vriendinnen afkeurend, dan druip je af. Doen ze dat niet, is de buit binnen. Bij voorkeur probeer je als man de meest onzekere vrouw eruit te kiezen om je kansen te vergroten.

 

Op de Facebookpost kwamen heel wat negatieve reacties, ook van mannen. “Ik dacht dat hyena’s thuishoorden in de dierentuin”, zegt Magda De Meyer, voorzitter van de Vrouwenraad. “Hier wordt een lijn overschreden, dit is degoutant. We doen zo ons best om seksuele intimidatie in te tomen, en dan krijg je dit. De website is hiermee niet aan zijn proefstuk toe, ze gebruiken dit soort vulgaire stukken natuurlijk om aandacht te krijgen. Maar het zou al te gemakkelijk zijn om dit af te doen als ‘het is maar om te lachen’. Het legt de lat lager om onaanvaardbaar gedrag bespreekbaar te maken, de verkachtingscultuur wordt weggelachen. Heel het beeld is bedenkelijk: laat je maar eens gaan in het weekend, kies de zwakste schakel eruit. Ik dacht dat we als menselijke soort verder stonden dan dat.” Volgens cijfers uit 2012 worden in België elke dag tussen de 80 en de 110 vrouwen verkracht, waarvan amper tien procent aangifte durft doen bij de politie.

Hallo adverteerders?

Ook Jozefien Daelemans, hoofdredactrice van het online magazine Charlie, was verontwaardigd over de post. Zij gooide het over een andere boeg: ze sprak de adverteerders van Clint.be aan op Twitter. “Dit soort stukken kunnen alleen maar gemaakt worden als een redactie financiële inkomsten krijgt. Dus ik wilde de adverteerders er op attent maken dat hun merknaam verschijnt naast stukken die aansporen om vrouwen aan te randen en die de verkrachtingscultuur goedpraten. Van Ladbrokes, één van de adverteerders op Clint.be kreeg ik binnen de tien minuten reactie dat ze de situatie zouden aankaarten. Natuurlijk weten adverteerders wel wat voor site Clint.be is, maar sommige merken kopen gewoon een geautomatiseerd advertentiepakket en weten dan niet precies wat daarmee gebeurt. Ik vond het bijvoorbeeld ook erg vreemd dat een advertentie van Ochestra-Prémaman verscheen naast drie vulgaire stukken over borsten.” Ondertussen lieten ook magazine Humo en de krant De Morgen weten geen advertenties meer op Clint te zullen plaatsen.

Bij Clint.be klinkt het dat het niet de bedoeling was om iemand te schofferen. “Het is honderd procent als grap bedoeld ”, zegt redacteur Michaël Goris van Clint. “Ik heb de post zelf niet geschreven, maar misschien had er inderdaad iets beter over nagedacht moeten worden. Het is niet verkeerd bedoeld, we gaan er van uit dat onze lezer begrijpt dat het om een grap gaat en niet om een échte tactiek.”. Volgens Goris heeft er nog geen adverteerder contact opgenomen met de redactie van Clint.be. De bewuste post werd ondertussen wel verwijderd van Facebook en Clint.be plaatste excuses op zijn website. 

Het beste van Enkel voor abonnees