Dit is een exclusief artikel voor jou.
Dit exclusieve artikel lezen? Doe het gratis >

COMMENTAAR. “De grenzen van de reclame zijn zo ver opgeschoven dat er nog nauwelijks weerstand is tegen gebruik van klantengegevens”

COMMENTAAR. “De grenzen van de reclame zijn zo ver opgeschoven dat er nog nauwelijks weerstand is tegen gebruik van klantengegevens”

Foto: NB

Het was rond het jaar 2000 en met enkele vrienden deelden we een huis in een studentenstad. Ons favoriete aperitief was rode Martini. We waren jong en kregen veel bezoek over de vloer. En dus kochten we veel flessen rode Martini. Dat was in de grote supermarkt om de hoek, en bij de kassa scande de caissière altijd netjes onze klantenkaart in. Na enkele maanden kregen we opvallende post. Met een zekere regelmaat vonden we enveloppen met glanzende reclamebrochures van Martini in de brievenbus. Geen deur-aan-deur­reclame, maar wel netjes gepersonaliseerd. De link met de supermarktkaart was snel gelegd.

Voor mij was dat de aanleiding om in de supermarkt nooit meer een klantenkaart te gebruiken. Ondanks alle tegenargumenten van mooie kor­tingen en spaarformules, ben ik blijven volharden. Het weegt voor ...

Het beste van Enkel voor abonnees