Belgen drinken minder bier, maar Europa en Azië zijn gek op Primus en Tongerlo

Belgen drinken minder bier, maar Europa en Azië zijn gek op Primus en Tongerlo

Dieter van Muylder (links) en Boudewijn van der Kelen aan de brouwerij in Boortmeerbeek. Foto: evb

Haacht / Boortmeerbeek -

Ook al drinkt de doorsnee Belg minder bier dan vroeger, ziet Brouwerij Haacht zijn exportcijfers flink verhogen, ook buiten EU-landen. Daar heeft het bejubelde nieuwe gamma Super 8 voor een deel mee te maken, maar ook Azië gaat plat op de buik.

Een op de vier producten die de brouwerij produceert, gaat inmiddels naar het buitenland. “De EU blijft onze grootste buitenlandse exportmarkt, toch zien we dat Azië enorm stijgt. Vooral de fruitbieren en pils zijn er populair. Tot voor kort bedroeg de bierconsumptie slechts zeven liter per jaar en per inwoner, we verwachten hier de komende periode een fikse stijging”, zegt marketingdirecteur Boudewijn van der Kelen. “In België is het bierverbruik inmiddels gedaald tot circa 70 liter jaarlijks per persoon, nog niet eens lang geleden bedroeg dat 200”, treedt PR Manager Dieter Van Muylder van der Kelen bij. De opvallende trend van consumptieverhoging van zogenaamde ‘craft'bieren of speciaalbieren ontgaat Brouwerij Haacht niet: “Terwijl jongeren vroeger vooral pilsbieren dronken, is het inmiddels geen uitzondering meer dat ook de zwaardere bieren worden geproefd.”

Nieuw bierglas

De familiebrouwerij lanceerde net een nieuwe verpakking voor de Tongerlo Prior, Nox en Lux samen met een nieuw bierglas. “Een eigen ontwerp om net de smaak bij het proeven extra te prikkelen”, aldus van der Kelen. Deze zomer nog kaapte de nieuwe Super8 Blanche op de WBA, de wereldbierbeurs, de prijs binnen van beste Belgisch wit bier.

In de loop van de komende jaren wordt het Super 8-gamma nog uitgebreid met vijf extra smaken. “Het zijn geen zware bieren en ook de IPA (India Pale Ale) bevat niet teveel hop zodat het voor iedereen drinkbaar en niet te bitter is, de ‘Export’-variant is bovendien glutenvrij”, licht Van Muylder toe. Toch ziet de bierproducent dat de meer gevestigde waarden zoals Primus, het fruitbier Mystic en Tongerlo ook in het buitenland de grote kleppers blijven. “Ook buitenlandse vrouwen stappen lichtjes af van de fruitbieren, het mag wat matuurder bier zijn.” Brouwerij Haacht moedigt tot slot de handelsakkoorden aan die de EU afsloot, zodat de spelregels voor iedereen gelijk blijven, onafhankelijk van de grootte van een brouwerij: “Iedereen verdient evenveel kansen op de internationale markt. We bieden kwaliteit in combinatie met een grote diversiteit aan merken en smaken”, besluit van der Kelen.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio