Dilbeek krijgt voorlopig geen extra treinhalte: bestuur is teleurgesteld

Dilbeek krijgt voorlopig geen extra treinhalte: bestuur is teleurgesteld

In Schepdaal werd er langs het spoor genoeg ruimte voorzien voor een parking en stopplaats. Foto: dhh

Dilbeek / Schepdaal -

De NMBS heeft voorlopig geen plannen voor een stopplaats langs het GEN-traject in Schepdaal. Dat heeft mobiliteitsminister François Bellot geantwoord op een vraag van Kamerlid Dirk Janssens. In Dilbeek reageert men teleurgesteld op de beslissing.

Dilbeeks gemeenteraadslid en Kamerlid Dirk Janssens (Open VLD) stelde in de Kamer al verschillende keren vragen over het dossier rond een eventuele stopplaats langs de spoorweg in Schepdaal. Door tussen Denderleeuw en Brussel in Schepdaal een halte te voorzien, zou een groot deel van het mobiliteitsprobleem in en rond de hoofdstad opgelost worden, stelt Janssens. Uit een antwoord van minister voor mobiliteit François Bellot (MR) blijkt nu dat de NMBS niet geneigd is om een stopplaats in Schepdaal te voorzien. Volgens de minister zouden er maar vijftig nieuwe potentiële reizigers in Schepdaal opstappen als er een halte wordt voorzien. Een studie zou dit uitgewezen hebben. Maar volgens Janssens gaat dat argument niet op. “Die studie is volledig voorbijgestreefd”, zegt hij. “Sinds die studie is opgemaakt, zijn er al allerlei wijzigingen uitgevoerd. Een stopplaats in Schepdaal zou meer voordelen bieden dan nadelen.”

Metro in Anderlecht

Janssens begrijpt ook niet dat de NMBS argumenteert dat er al drie stations in Dilbeek liggen. “Dat is een zwak argument, want die stations liggen niet op de snellere S-lijn”, gaat Janssens verder. “Ik stel me ook de vraag waarom de NMBS de voorkeur blijft geven aan een stopplaats in Anderlecht waar reizigers overigens al gebruik kunnen maken van de metro.”

Ook Dilbeeks schepen van mobiliteit Stijn Quaghebeur (N-VA) reageert verbaasd op het antwoord van de NMBS. “In ons nieuw mobiliteitsplan dat we nota bene opstelden samen met De Lijn, het Vlaams Gewest en de NMBS en Infrabel, wordt de kruising van de N8 met de spoorweg opgenomen als multimodaal knooppunt”, zegt de schepen. “Ook voor de studie van de herinrichting van de N8 wordt gekeken naar ruimte voor parking voor een stopplaats. Het verwondert me dat de minister zich blijft baseren op een verouderde studie van meer dan tien jaar geleden. Intussen is er al heel wat veranderd op het vlak van mobiliteit en zijn ook de aangrenzende gemeenten zoals Lennik, Roosdaal en Ternat vragende partij voor een bijkomende halte. De NMBS zou beter een actualisering van de ouder studie doen. Ik denk dat men dan tot andere inzichten kan komen”, aldus Quaghebeur.

Niet loslaten

Dirk Janssens is alvast niet van plan het dossier los te laten. Hij wil contact opnemen met Quaghebeur om samen aan hetzelfde zeel te trekken. “Het wordt tijd dat er over de partijgrenzen heen eens wordt samengewerkt tussen de verschillende overheden. Alleen zo kan de mobiliteitsknoop in en rond Brussel worden ontward”, aldus Janssens.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio