Ivago vult wagens met proper gas in eigen tankstation

Foto: Lieven Van Assche

Gent - Viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie Bart Tommelein (Open Vld) mocht vrijdagnamiddag als eerste de energietank van een Ivago-afvalwagen vullen met CNG (gecompresseerd aardgas) uit een eigen laadstation van Ivago. Het is meteen het grootste van het land. Tommelein deed dat in aanwezigheid van de Gentse schepenen Tine Heyse (Groen) , Mathias De Clercq en Christophe Peeters (bedien Open Vld)

In een ideale wereld zouden de huisvuilwagens van Ivago moeten rijden op biomethaan, dat gemaakt is  uit het eigen GFT-afval dat door Ivago op het eigen grondgebied is opgehaald. Dat is alvast de mening van Geert Degroote directeur van PitPoint België. PitPoint is het bedrijf dat in opdracht van Ivago op hun terreinen in de Proeftuinstraat, het grootste aardgastankstation van Vlaanderen bouwde: 4 snelle laadstations, waarvan twee voor grote vrachtwagens, en twee voor kleinere. Een grote vrachtwagen vullen duurt daar 5 tot 10 minuten. “Op externe laadstations duurt dat 20 tot 25 minuten, omdat die minder krachtig zijn” aldus Tom Claeys, manager systemen en stroombeheer bij Ivago. “Dan houden we nog geen rekening met de verplaatsingsduur en -kosten.”

Nog 40 extra
Bovenop de 4 snelle stations is er ook nog een ‘laadstraat’ van 22 laadpalen: die zijn te vergelijken met de oplaadsystemen voor elektrische wagens thuis: de vrachtwagenbestuurder koppelt ’s avonds de wagen aan de paal, het systeem vult de wagen, ’s morgens ontkoppelt de bestuurder de wagen en kan hij vertrekken. 
Van de 180 voertuigen die Ivago momenteel heeft zijn er al zo’n 30-tal die op CNG (samengeperst aardgas) rijden: 11 pick-ups, 10 bestelwagens, 7 ophaalwagens en 1 gesloten vrachtwagen. Ivago heeft daarbovenop ook nog een paar elektrische wagens en straatsofzuigers. Er zijn nogal wat wagens van Ivago aan vervanging toe, en uiteraard zullen de nieuwe op CNG-rijden. In de nabije toekomst komen er dan ook nog eens 40 'trage' laadpalen bij.

“Tegen 2021 zal Ivago niet minder dan 106 CNG-aangedreven wagens hebben, waarvan 55 ophaalwagens” aldus Tine Heyse, Schepen van Milieu en Klimaat en voorzitter van Ivago. “We overwegen om ook de wagens van de stadsdiensten die op CNG rijden hier te laten opladen, maar daarvoor moeten we nog een model uittekenen” aldus Tine Heyse. Zowel Tom Claeys van Ivago als schepen Tine Heyse zijn het er over eens dat biomethaan misschien wel de toekomst is, maar dat CNG in dit stadium de meest milieuvriendelijke overgang is: “We kunnen niet blijven en blijven wachten tot biomethaan op punt staat, en tot zolang met vervuilende diesel rondrijden in de stad.”

De hele installatie kost 1 miljoen euro.

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio