Wegenwerken kosten twintig keer zo veel als gepland door parking tennisclub

De Schakelstraat is een doodlopende straat. De parking bij de tennisclub wordt vernieuwd. Voorzitter Patrick De Groote is tevreden. Foto: kvo

Waregem -

De heraanleg van de Schakelstraat zal twintig keer zoveel kosten als aanvankelijk gedacht werd. Dat komt omdat ook de parking van de tennisclub vernieuwd wordt. “Goed idee, zolang het groen blijft”, klinkt het bij de club.

De Schakelstraat heeft sinds de aanleg van de Zuidboulevard, waar een nieuwe verbindingsweg naar Het Pand en De Schakel liggen, niet veel nut meer. De plannen om die straat een nieuwe functie te geven, bestaan al lang, maar nu blijkt dat de kostprijs van de heraanleg gestegen is van 25.000 naar 500.000 euro. Eind 2015 lanceerde het stadsbestuur het plan om het tweede deel van de Schakelstraat, vanaf de bocht, zélf om te vormen tot parkzone door er boompjes en struikjes te planten. Kostprijs voor dat plan bedroeg toen 25.000 euro. Maar nu, bijna twee jaar later, zijn die plannen volledig omgevormd en loopt de kostprijs op tot 500.000 euro. “We willen de zone rond de tennisclub ook vernieuwen. En dat maakt het dossier een pak complexer, wat ons deed beslissen om uit te besteden naar een externe firma”, zegt schepen van Financiën Rik Soens (CD&V). De werken zelf starten in de loop van 2018.

De straat wordt opgesplitst in twee delen. Tot aan de zone voor leveranciers van wzc De Meers blijft de straat een straat, met langs de zijkant parkeerplaatsen. Die plaatsen komen rechtstreeks langs de straat, zodat je niet meer hoeft op te rijden. “Daardoor komt er heel wat verloren ruimte vrij”, zegt bevoegd schepen van Openbare Werken Maria Polfliet (CD&V). Die ruimte zal het stadsbestuur gebruiken om het stukje weg mooi aan te leggen.

Oplossing voor betalend parkeren?

Bij tennisclub Waregem Gaver Tennis Club reageren ze tevreden. “Het is goed dat de straat mooier wordt”, zegt Patrick De Groote, voorzitter van de club. “Wat het resultaat wordt van dat ‘rechtstreeks parkeren’, valt nog af te wachten. We hopen wel dat het groen in de buurt van onze club blijft behouden.”

De voorzitter hoopt dat er ook een aanpassing komt aan het parkeerbeleid in de straat, dat sinds een jaar betalend is. “Vroeger hadden we eigen parkeerplaatsen, nu moeten onze mensen een hele dag betalen. Dat is niet handig.”

Het tweede deel van de straat wordt een groenzone. Die groenzone sluit aan op de Stadionvijvers waardoor die een pak groter worden. “We creëren één glooiend vlak van de Meers tot aan het Regenboogstadion”, vult burgemeester Kurt Vanryckeghem (CD&V) aan.

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees