De Lijn sleept Maggie De Block voor de rechter

De Lijn sleept Maggie De Block voor de rechter

Foto: Belga

Een jaarlijkse besparing van 18 miljoen euro en mogelijk zelfs haar toekomst als overheidsbedrijf: dat is de inzet van een rechtszaak waarmee De Lijn federaal minister Maggie De Block tot actie wil dwingen.

Een jaarlijkse besparing van 18 miljoen euro en mogelijk zelfs haar toekomst als overheids­bedrijf: dat is de inzet van een rechtszaak waarmee De Lijn federaal ­ministerMaggie De Block ­tot actie wil dwingen.

Terwijl zowel haar Waalse ­tegenhanger TEC als de Brusselse MIVB, maar ook private vervoersmaatschappijen al twee jaar lang genieten van een jaarlijkse besparing tot enkele miljoenen euro’s aan loonkosten, ziet de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij die aan haar neus voorbijgaan.

Dat komt door de federale ­taxshift. Die werd twee jaar geleden goedgekeurd en voorzag onder meer in een daling van de bijdrage die bedrijven aan de ­sociale zekerheid moeten be­talen van 33 naar 25 procent. Cruciale voorwaarde om daarvan te kunnen genieten, is dat het bedrijf volledig onder de private regeling voor de RSZ valt. En dat gaat niet op voor De Lijn.

Tegen het einde van dit jaar loopt het nadeel op tot 36 ­miljoen euro. “De Block kan hier via een simpele aan­passing – ons schrappen op de lijst van een KB uit 1970 – een mouw aan passen”, zegt ­directeur-generaal Roger ­Kesteloot.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees