Ingang GBS Barthel is veiliger, maar er zijn nog werkpunten voor mobiliteit

Werken aan gemeenteschool (zo goed als) voltooid

Werken aan gemeenteschool (zo goed als) voltooid

De ingang van de nieuwe school werd feestelijk gevierd. Foto: evr

Rekkem -

Sinds begin dit schooljaar betreden de leerlingen van GBS Barthel hun school via de nieuwe ingang aan de zijkant. Stukken veiliger, maar de autobestuurders moeten nog leren omgaan met de situatie.

De nieuwe ingang van de gemeentelijke basisschool Barthel in Rekkem werd gisterenmorgen met een glas feestelijk gevierd. Nadat eerder al nieuwe klassen en een polyvalente zaal werden gebouwd en vorig jaar nog een gloednieuw gebouw voor de kleuters werd opgetrokken, is de nieuwe toegangspoort het sluitstuk van maar liefst acht jaar werken.

Decennialang traden de kinderen de school binnen via de poort in de Moeskroenstraat. Echter, dagelijks rijden duizenden auto’s, vrachtwagens en andere gevaartes over de gewestweg. Ondanks de beperking tot 30 kilometer per uur was de situatie er onveilig. “Er zijn wel een aantal ongevallen geweest, gelukkig nooit met onze kinderen”, weet directeur Tom Vandamme.

Aan die onveilige situatie is sinds 1 september een einde gekomen. Auto’s rijden nu via de Moeskroenstraat de Halluinwegel in, zetten hun kinderen af in de daartoe voorziene ‘Zoen & Vroem’-zone en rijden terug huis- of jobwaarts. Ook met de fiets is de poort makkelijk te bereiken via de fietsweg parallel met de drukke Moeskroenstraat. “De situatie is er niet enkel veiliger op geworden. De Moeskroenstraat is minder druk én Steenland (de wijk tegenover de school, n.v.d.r.) wordt daardoor ferm ontlast”, aldus Vandamme.

Toch is nog niet alles rozengeur en maneschijn. Heel wat bestuurders weten namelijk nog niet goed hoe ze moeten rijden. “Nog niet iedereen weet waar hij moet lopen”, vertelt de directeur. “Ook het inrijden via de rijvakken is voor verbetering vatbaar. Net als het respecteren van de zone waar je mag stilstaan en waar je mag parkeren.”

Voetpad doortrekken

Dat het er tijdens de piekuren wel eens durft te stroppen, wil Vandamme evenmin ontkennen. Toch lijkt er beterschap in het verschiet. “Het voetpad van de oude naar de nieuwe poort zal nog worden doorgetrokken en er komt nog extra signalisatie. Binnen de twee maanden zullen de diensten van de stad daarvoor zorgen”, zegt hij.

De situatie in de Moeskroenstraat zal echter iets langer op zich laten wachten, aangezien deze een bevoegdheid is van Agentschap Wegen & Verkeer. “Daar zijn nog enkele aanpassingen nodig zoals het verleggen van het zebrapad en het uitbreiden van de zone 30”, legt Vandamme uit. “We zullen nu ons voorstel indienen bij AWV en dat zal besproken worden in februari. Nog even wachten dus.”

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio