Nieuw havenbedrijf torst zware schuld maar “Gentenaars moeten daarvan niks afbetalen”

Nieuw havenbedrijf torst zware schuld maar “Gentenaars moeten daarvan niks afbetalen”

Daan Schalck( links), CEO van het huidige Havenbedrijf Gent, naast havenschepen Mathias De Clercq (Open VLD): “Wij zijn zelfbedruipend en dat blijft zo na de fusie met Zeeland Seaports.” Foto: fvv

Gent -

De Gentenaar zal na de fusie tussen Haven­bedrijf Gent en Zeeland Seaports geen euro betalen van de 400 miljoen euro Zeelandse schuld. Dat zegt Daan Schalck, CEO van Havenbedrijf Gent, in aanloop naar de gemeenteraad van 23 oktober. Daar zullen de leden zich uitspreken over de fusie.

“De Stad Gent en de Gentenaars betalen vandaag niets aan het ­Havenbedrijf. Het Havenbedrijf is zelfbedruipend: het verdient geld met zijn gronden en met de schepen die in Gent aanmeren. Dat blijft zo na de fusie met Zeeland Seaports. De nieuwe holding lost mee de historische Nederlandse schuld van 400 miljoen euro af, maar dat zal Gentse belasting­betaler niet merken.”

Dat zegt Daan Schalck, CEO van Havenbedrijf Gent, in aanloop naar de gemeenteraad van 23 oktober. Daar zullen de raadsleden zeer waarschijnlijk de historische fusie tussen de twee havens goedkeuren. Gisteren bespraken de leden van de commissie Haven en Financiën de fusie, die eerder al werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.

Zeeland staat borg

Met een omzet van 90 miljoen euro per jaar zal het nieuwe havenbedrijf volgens Schalck zijn schuld probleemloos kunnen af­betalen tegen 2028. Wat als er toch minder winst gemaakt wordt? “Als de holding in een diepe economische crisis belandt, staat Zeeland borg voor de historisch schuld”, benadrukt Schalck. “De Vlaamse aandeelhouders, waarvan Gent 97 procent uitmaakt, zullen nooit financieel tussenbeide moeten komen.”

Het nieuwe havenbedrijf heeft geen raad van bestuur met vertegenwoordigers van alle politieke partijen. Er komt wel een toezichtsorgaan met daarin vier Nederlanders en vier Belgen. Steeds gaat het om twee politici, in ons geval om de burgemeester van Gent en de Gentse schepen van Haven, en twee onafhankelijke experts met kennis van onder meer finan­ciën en buitenlandse handel.

Democratisch bestuur

Schepen van Haven Ma­thias De Clercq (Open VLD) zegt dat alles open en democratisch zal verlopen. “We zetten zwaar in op public affairs. Gemeenteraadsleden kunnen vragen blijven stellen en een paar keer per jaar worden de verkozen mandatarissen van de aandeelhouders uitgenodigd. De fusieonderneming moet dan informatie geven over jaarcijfers, haar strategie, nieuwe investeringen … Aanwezigen mogen vragen stellen en suggesties doen.”

Tussen nu en 15 november spreken ook de andere aandeelhouders, de gemeenten Zelzate en Evergem en de provincie Oost-Vlaanderen, zich uit over de fusie. Op 8 december wordt het nieuwe havenbedrijf voorgesteld en kennen we ook de naam. Schalck en De Clercq hebben geen schrik dat de naam eerder uitlekt. “Maar voor de zekerheid zal ik er een paar valse lanceren”, zegt Schalck met een glimlach.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio