Skoda slachtoffer van eigen succes: “Auto’s worden wellicht duurder”

Skoda slachtoffer van eigen succes: “Auto’s worden wellicht duurder”

Foto: BELGAIMAGE

Ze hebben sinds enkele jaren eindelijk het Oostblok-imago van zich afgeschud en hebben met hun Octavia zelfs de bestverkochte break in België. Het gaat dus uitstekend met het automerk Skoda. Toch zou het moederbedrijf Volkswagen AG nu drastisch willen ingrijpen, omdat het andere huismerk Volkswagen steeds meer begint te lijden onder het succes van zijn Tsjechische broer.

Skoda maakt al sinds 26 jaar deel uit van Volkswagen AG, het moederbedrijf dat ook merken als Volkswagen, Audi, Seat en Porsche onder zijn vleugels heeft. Het voormalige Oostblokmerk kon daardoor de afgelopen jaren profiteren van Duitse knowhow en technologie, terwijl het steeds zijn wagens tegen lage uurlonen kon blijven maken in Tsjechië.

“Skoda heeft destijds nog lang zitten worstelen met zijn goedkope Tsjechisch imago. Maar de meeste mensen weten intussen dat Skoda technisch gezien een Volkswagen is. Maar dan met ander design én bovendien een flink stuk goedkoper. En zustermerk Volkswagen begint dat steeds harder te voelen”, zegt Tony Verhelle van Autogids aan Nieuwsblad.be.

Verhuizing naar Duitsland

Zo sleept Volkswagen niet alleen de imagoschade na het dieselschandaal met zich mee, ook de verkoop van de modellen is minder populair dan vroeger. De vakbond bij de Duitse autobouwer trekt nu aan de alarmbel en wil graag een deel van de Skoda-productie naar Duitsland verhuisd zien, om de overcapaciteit in de Volkswagen-fabrieken op te vangen. Een verhuizing naar Duitsland heeft dan wellicht als gevolg dat Skoda-modellen aan een hoger uurloon zullen gemaakt worden. Bovendien willen de ingenieurs bij Volkswagen dat Skoda hen meer betaalt voor de knowhow en technologie die het gebruikt in zijn modellen, om verdere oneerlijke concurrentie te vermijden.

Duurder

“Die vragen hebben als gevolg dat Skoda zijn modellen duurder zal moeten verkopen. Als de fabrikant het logisch aanpakt, zal die prijsstijging betrekking hebben op alle modellen. Ze kunnen de prijsverhoging natuurlijk ook enkel toepassen op de bestverkochte modellen, en zo in de fabrieken wat druk van de ketel halen. Die draaien namelijk momenteel op honderd procent capaciteit, de bestellingen zijn amper bij te houden.”, zegt Verhelle. Volgens hem zal de prijsstijging per voertuig vermoedelijk enkele honderden euro’s bedragen.

Zal Volkswagen door de prijsstijging van Skoda opnieuw meer klanten verwelkomen? “Dat valt nog af te wachten. Maar als het succes van Skoda blijft duren, kunnen ze bij Volkswagen AG binnenkort natuurlijk meer geld verdienen per exemplaar. En da’s mooi meegenomen, gezien de hoge boetes van het dieselschandaal waar het moederbedrijf tegenop kijkt”, besluit Verhelle.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees