Fit & Gezond

Een beetje olie maakt je groentjes nog gezonder

Een beetje olie maakt je groentjes nog gezonder

Foto: Shutterstock

Twee lepeltjes olie op je groenten gieten, leidt ertoe dat ze nog een tikkeltje voedzamer worden. Dat blijkt uit een nieuwe studie aan de Iowa State University, gepubliceerd in het vakblad Journal of Clinical Nutrition.

Een team wetenschappers schotelde twaalf vrouwen een aantal slaatjes voor met verschillende hoeveelheden sojaboonolie erover, een veelvoorkomend ingrediënt in saladedressings. Vervolgens werd bloed afgenomen bij de deelnemers om de opname van voedingsstoffen te meten.

Wat blijkt? Sojaboonolie bevordert de opname van acht verschillende micronutriënten, wat de algemene gezondheid ten goede komt. Het tegendeel is ook waar: het lichaam van wie een slaatje zonder de olie eet, zal bepaalde voedingsstoffen minder absorberen.

Concreet verbetert de olie de opname van vier carotenoïden - alfa- en bètacaroteen, luteïne en lycopeen - twee vormen van vitamine E en vitamine K. De olie leidt er ook toe dat vitamine A beter wordt opgenomen. Volgens de vorsers zijn de gezondheidsvoordelen niet min: de stoffen zouden kanker kunnen tegengaan en je zicht langer optimaal houden.

Hoofdonderzoekster Wendy White zegt nog dat hoe meer olie je toevoegt, hoe meer voordeel je uit de groenten haalt. Dat betekent niet dat ze in de olie moeten drijven. De onderzoekscijfers tonen aan dat mensen maximaal voedingsstoffen opnemen dankzij 32 gram olie, dat is iets meer dan twee eetlepels.

Het beste van Enkel voor abonnees