Komt de bus later? Waar staat er file? 4 miljoen euro voor Gents verkeerscentrum

Komt de bus later? Waar staat er file? 4 miljoen euro voor Gents verkeerscentrum

Foto: Stad Gent/Jerroen Willems

Gent - De Europese Commissie maakt 4,3 miljoen euro vrij voor een digitaal verkeerscentrum in Gent. Dat meldt de Stad Gent dinsdag in een persbericht. Het idee is dat alle Gentse weggebruikers real time lokale wegeninfo zullen krijgen, rechtstreeks op hun smartphone. Of ze nu fietsen, bussen, rijden of stappen.

Onderweg met de bus naar Gent en er is vertraging op uw lijn? De app waarschuwt u en raadt een andere route aan. In de wagen en op zoek naar een vrije parkeerplaats in het zuiden van Gent-centrum? Even app openen en u ziet meteen waarheen. Op zoek naar een deelwagen? Benieuwd of het morgen fietsweer is of niet?

De mogelijkheden van het nieuwe digitale verkeerscentrum dat Gent wil uitbouwen zijn groot. Traffic Management as a Service heet het principe met een ingewikkeld woord. Of korter: TMaaS. De bedoeling is dat een digitaal platform automatische allerlei verkeersdata verzamelt en die digitaal en gebruiksvriendelijk bezorgt aan de mensen in het verkeer, als een dienst aan de weggebruiker.

Ongevallen

Gent experimenteert al enkele jaren op kleine schaal met een TMaaS-verkeerscentrum. De oprichting van een Gents verkeerscentrum stond ook in het mobiliteitsplan dat in 2014 werd goedgekeurd. In 2015 sloot de Stad een deal met internetgigant Google om verkeersdata uit te wisselen.

Door een grote subsidie van de Europese Commissie, die dinsdag bekend werd gemaakt, kan het Gentse verkeerscentrum nu op grotere schaal uitgebouwd worden.

De Stad werkt voor de opbouw van het verkeerscentrum samen met de UGent en de KULeuven en een hele reeks bedrijven en start-ups zoals het Gentse Waylay, Be-Mobile en B.Bloom. Ook Barco, Google en TomTom werken mee. De subsidies worden verdeeld onder alle partners. Zo'n 25 procent gaat naar het Gentse Mobiliteitsbedrijf.

Pionier

Eens het verkeerscentrum op poten staat zullen Gentenaars zich kunnen registreren en meteen info krijgen over hun transport, zij het te voet, met de fiets, de bus, tram of (deel)auto. Het gaat om locaties van ongevallen, files, busvertragingen, treingegevens, fietstellingen, de beschikbaarheid van deelwagens, vrije parkeerplaatsen, weergegevens,...

De forse Europese subsidie is bedoeld om steden in Europa te helpen om gloednieuwe oplossingen te bedenken voor stedelijke problemen zoals mobiliteit. Het Gentse verkeerscentrum zou nadien ook in andere steden uitgerold kunnen worden.

Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit (Groen): “Met dit project zijn we een absolute pionier. Dit is een radicaal nieuwe manier om een verkeerscentrum te ontwikkelen voor kleine en middelgrote steden.” Wanneer het verkeerscentrum in gebruik zal gaan, is niet bekend.

Info: www.tmaas.eu

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio