7 miljoen om veilig van Kortrijk naar Waregem te kunnen fietsen

7 miljoen om veilig van Kortrijk naar Waregem te kunnen fietsen

Gedeputeerde Franky De Block en politici van Kortrijk, Harelbeke en Waregem stelden de fietssnelweg voor. Foto: loh

Kortrijk / Harelbeke / Waregem -

Vijftig jaar na de aanleg van de snelweg E3/E17, krijgt Zuid-West-Vlaanderen nu ook een eigen fietssnelweg. De F7 brengt fietsers veilig van Kortrijk naar Harelbeke en Waregem. Kostprijs: minstens 7 miljoen euro.

Een rechtlijnig fietspad zonder hoge hellingen, omwegen of hindernissen waarop je in één ruk van Kortrijk naar Waregem fietst. De F7 wordt zowat de opvolger van de autosnelweg E3, later gewijzigd in E17, die 51 jaar geleden werd geopend. “Er komt een fietssnelweg van 15 kilometer lang, via de spoorweg, van Kortrijk en Waregem. Die moet mensen aanmoedigen om vaker de fiets te nemen”, zegt provinciaal gedeputeerde Franky De Block.

“We staan met z'n allen te veel in de file, we moeten mensen op de fiets krijgen. Veel mensen blijven nu in hun wagen zitten omdat deftige fietsinfrastructuur ontbreekt”, legt Kortrijks schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) uit. “Uit een onderzoek van acht jaar geleden blijkt dat minstens duizend Waregemnaren in Kortrijk werken, en omgekeerd. De fietssnelweg heeft dus zeker potentieel”, zegt De Block.

Wie nu van Kortrijk naar Waregem fietst, komt heel wat obstakels tegen. Er ontbreekt een stuk fietspad aan het station in Harelbeke en fietsers moeten verschillende gevaarlijke wegen dwarsen, zoals de Expresweg in Waregem en de Passionistenlaan in Kortrijk. “Die willen we overbruggen met bruggen of tunnels. Hoe we het doen en waar het pad exact komt, wordt de komende jaren beslist”, zegt Waregems schepen van Mobiliteit Kristof Chanterie (CD&V).

Het huidige Jaagpad volstaat volgens de politici niet omdat dat vaak te ver van bedrijven en buiten de stadscentra ligt. “We zijn een regio met veel bedrijven. Die moeten ook voor fietsers bereikbaar zijn”, zegt De Block. Ook voor de Harelbeekse jeugd wordt het pad een meerwaarde. “Onze scholieren gaan vaak naar Kortrijk naar school, met de fiets. Ook voor hen is een veilige fietsverbinding nodig”, zegt Harelbeeks schepen van Ruimtelijke Ordening David Vandekerckhove (SP.A/Groen).

Van Marke naar Gent

De kostprijs van de fietssnelweg wordt geraamd op minstens 7 miljoen euro, waarvan Vlaanderen en West-Vlaanderen het gros betalen. De fietssnelweg sluit aan op de bestaande fietspaden, zoals het Guldensporenpad in Kortrijk en het spoorwegpad richting Zulte in Waregem. “Daardoor zal je over enkele jaren in één ruk van Marke naar Gent kunnen fietsen”, zegt Weydts. De kosten van dat soort aansluitingen zijn wel voor rekening van de stadsbesturen. Ook de kosten van eventuele bruggen en tunnels zitten nog niet in de raming van 7 miljoen euro.

De aanleg van de fietssnelweg vraagt grote ingrepen en misschien ook onteigeningen, al worden die zoveel mogelijk vermeden. Om eventuele klachten van omwonenden en toekomstige gebruikers te vermijden, worden de burgers van bij het begin geconsulteerd. “Er komt een uitgebreide inspraakprocedure, via infomarkten, 40.000 flyers en infopanelen in elke stad.” Na die inspraakprocedure wordt het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) uitgewerkt, de effectieve aanleg is voor na 2020.

INFO

Meer informatie over de inspraakprocedure vind je via www.west-vlaanderen.be/F7KortrijkHarelbekeWaregem

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio