Vlaamse actrices getuigen over aanrandingen: “Hij wou een ‘goei’ verkrachtingsscène oefenen”

Vlaamse actrices getuigen over aanrandingen: “Hij wou een ‘goei’ verkrachtingsscène oefenen”

In de nasleep van het Weinstein-schandaal getuigen ook Vlaamse actrices over seksuele intimidatie en aanrandingen in eigen land. Actrices Anemone Valck en Marijke Pinoy getuigen in het Eén-programma Van Gils & Gasten over de toxische cultuur die heerst op en rond de Vlaamse conservatoria, podia en filmsets.

LEES OOK. Seksschandaal Hollywood wordt nóg groter na nieuwe onthullingen van topactrices

Hollywood davert op z’n grondvesten na het losbarsten van de zaak-Weinstein, maar zulke seksuele roofdieren bevinden zich niet enkel in de VS, ook bij ons zijn vrouwen slachtoffer. “Alledaags seksisme beperkt zich niet tot de filmset”, zegt Valcke. “Hier schrik ik niet van. Het zit zo in ons systeem ingebakken.”

LEES OOK. Seksschandaal rond topproducer blijft groeien nu ook Cara Delevingne getuigt over aanranding door Harvey Weinstein

Vlaamse actrices getuigen over aanrandingen: “Hij wou een ‘goei’ verkrachtingsscène oefenen”
Anemone Valcke. Foto: vrt

Hun getuigenissen zijn schokkend. “Het is al een paar keer gebeurd dat ik het verzoek van mannen krijg om samen te spelen, waarbij ze dan mijn vieze nonkel willen spelen”, getuigt Anemone. “Een vriendin van mij kreeg dan weer de vraag om samen ‘een goeie verkrachtingsscène’ te spelen. Dat wordt gewoon letterlijk gezegd tegen ons en dat is vrij absurd.”

Ook Marijke Pinoy kreeg af te rekenen met seksuele intimidatie en zelfs aanrandingen. Tijdens haar studententijd aan het conservatorium was er een niet nader genoemde docent die meerdere studentes misbruikte. “Toen ik in het conservatorium zat, was er een meisje dat drie jaar hoger zat dan ik”, getuigt Pinoy. “Na een lange tijd heeft ze aan een paar vriendinnen bekend dat ze door een docent in een goedkoop hotelletje is ontmaagd. Hij had haar daar nadien gewoon achtergelaten. Zij was zo beschaamd om dat te uiten dat dat nooit naar buiten is gekomen, behalve in dat kleine kringetje.”

“Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt in meer of mindere mate. Wij hadden een leraar die maquillage gaf. En wij spraken af met drie vriendinnen, wij telefoneerden op voorhand: ‘Ga jij naar de les of niet? Want anders gaan we niet, als er we alleen zijn.’ Want die leraar kwam gewoon een beetje bij je foefelen, die zat sowieso aan je borsten.”

“Er was ook een meisje dat bij hem stage deed - en dat is ook nooit naar buiten gekomen - maar zij ging dan met hem mee naar zijn garage en die randde haar gewoon aan.”

Machtsmisbruik

“Ik heb zelf ook een voorstel gekregen van een regisseur en docent”, zegt Pinoy. “Die gaf me altijd cadeautjes, en op een bepaald moment ben ik daar jammer genoeg ook op ingegaan. Omdat hij me de indruk gaf dat ik echt speciaal was. Je moet weten, als je in het conservatorium gaat, heb je veel dromen.”

Vlaamse actrices getuigen over aanrandingen: “Hij wou een ‘goei’ verkrachtingsscène oefenen”
Marijke Pinoy. Foto: vrt

“Ik ben toen meegeweest met hem naar de zee, spijtig genoeg. We zijn daar op hotel gebleven. En ik heb me daar heel vies door gevoeld, jarenlang. Omdat ik op zijn avances was ingegaan. Later hoorde ik dat hij bij vijf andere mensen exact hetzelfde had gedaan. Je kan dan zeggen: ‘Ga er gewoon niet op in’. Maar dat is ook een machtssituatie.”

“Bijvoorbeeld toen ik pas afgestudeerd was, speelde ik in ‘Het Gezin van Pamel’ Romanie, die verkracht wordt in die film”, vertelt Pinoy. “De producent belde mij op een avond: ‘Trek uw schoonste kleedje aan, vanavond ga je met mijn zoon gaan eten. Dat is belangrijk voor mij, voor de film, voor het geld…’ Die zette zo’n druk op mij. Maar ik vond het fout, en ik zei: ‘Ik doe dit niet’. Hij bleef aandringen. En hij heeft mij de rest van de film echt genegeerd.”

“Een ander voorbeeld: voor een tv-film van ‘Made in Vlaanderen’ moest ik een prostituee spelen”, zegt Pinoy. “Ik ga met de kostuumontwerpster lingerie gaan uitkiezen, want ik moest mij daar goed bij voelen. En plots komt de producent-regisseur opdagen en doet die ongevraagd mijn pashokje open, en begint hij te keuren: ‘Ja, dat zit hier goed.’ Voor mij is het heel duidelijk waar de grens ligt...”

“Er moet iets gebeuren”

Ook Anemone Valcke heeft een grens getrokken. “Eén keer heb ik een auditie gedaan waarbij ik enkel mijn lengte moest geven en ik had die rol. Dat was absurd want het ging totaal niet om mijn talent. Sindsdien, als het nu gewoon gaat om hoe ik eruit zie, zeg ik gewoon nee. Het kan me niet schelen als ik daardoor de rol van mijn leven misloop. Er moet gewoon iets gebeuren, er is iets fundamenteel fout.”

Over de vraag waarom actrices zo weigerachtig zijn om hun verhalen naar buiten te brengen, zegt Marijke Pinoy: “Het is een beetje het gevoel dat dat nestbevuiling is. Terwijl dit niet alleen in het theater zit, het gaat over die posities. De hogere functies worden nog altijd meer door mannen ingevuld.”

Eerder had Hilde Van Mieghem al getuigd: “Ook hier weten actrices maar al te goed met welke mannen we moeten oppassen”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees