Handelaars nemen zelf heft in handen voor omstreden circulatieplan: “Gent is wél bereikbaar”

Handelaars nemen zelf heft in handen voor omstreden circulatieplan: “Gent is wél bereikbaar”

Zes van de handelaars die het circulatieplan positief benaderen: vlnr. Inge Vandenbussche (Petit ZsaZsa), Leen Rosseel (Achter De Maan), Nele Smet (Mémé Gusta), Ganesha Vancoillie (The Fallen Angels), Ouail Salah-Edine (Paparazzi) en Zakiya B (FLVVR Flower & Flavor). Foto: fvv

Gent -

Gentse handelaars nemen zelf het heft in handen om de negatieve gevolgen van het circulatieplan te beperken. “Natuurlijk ondervinden wij er ook last van, maar het moet nu maar eens uit zijn met zeggen dat Gent onbereikbaar is geworden”, zegt initiatiefneemster Ganesha Vancoillie. Hun Facebookgroep Buy, Eat & Drink Local telt al 518 leden.

Anderhalf jaar geleden, in de periode vóór het circulatieplan werd ingevoerd maar iedereen er wel al een mening over had, liep bij Ganesha Vancoillie de spreekwoordelijke emmer over. Vancoillie (40) baat al achttien jaar The Fallen Angels uit, een snuisterparadijs van vintage en retroartikelen vlak naast de gelijknamige zaak van haar moeder in de Jan Breydelstraat.

“Een collega en goede vriendin die in het centrum van Gent een zaak had, ging toen failliet. Ik kon het niet aanzien en plaatste een statement op de Facebookpagina Gentse Fierheid, waar ik toffe initiatieven in en over Gent deel met mijn volgers. Ik deed een oproep aan mijn collega-ondernemers om naar buiten te komen met een positieve instelling. Om de mensen duidelijk te laten voelen dat ondernemen in Gent wel nog wijs kan zijn. Om de Gentenaars en de mensen uit de rand aan te sporen om lokaal te kopen, lokaal te eten, lokaal te drinken.”

Campagne voeren

Vancoillie trok met haar idee naar de bevoegde schepenen, met de vraag om zelf ook een positieve campagne te voeren zodat de mensen niet langer bang zouden zijn om in het centrum te komen winkelen of in Gent een zaak te beginnen. “Ze hadden daar wel oren naar. Er werd toen al gesproken over Shop & Hop (zie hieronder, nvdr.), maar we hebben ook zelf het heft in handen genomen. Door diverse vergaderingen te beleggen en de Facebookgroep Buy, Eat & Drink Local(Ondernemen in Gent is Wijs) op te richten.”

Ondertussen telt die Facebookgroep 518 leden. “We hebben een sticker laten maken met de slogans van de Facebookgroep, en draagtassen waarop aan de ene kant de slogan BUY LOCAL 9000 Gent staat en op de andere kant een eigen boodschap van de handelaar.”

Switch in het hoofd

De bestellingen daarvan lopen vlotjes binnen. “De winkeliers van het sfeergebied Gent Sint-Pieters bestelden meteen stickers voor al hun leden. Schepen Christophe Peeters (Open VLD) heeft er eentje hangen op de deur van zijn kabinet.”

Het initiatief van Vancoillie heeft een bijkomend effect: “Door hierover te praten, maakt elke handelaar na verloop van tijd een switch in zijn hoofd en ziet hij andere middenstanders niet langer als concurrenten, maar als collega’s. Als ik een bepaald item niet in mijn winkel heb, stuur ik de klanten door naar andere winkels, en omgekeerd. En uiteraard gaan we bij elkaar kopen, drinken en eten. Zo wordt iedereen er beter van.”

IN HET NIEUWS

Meest Gelezen

ENKEL VOOR ABONNEES

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees