Fit & Gezond

Moe op maandag? Dat is je eigen schuld

Moe op maandag? Dat is je eigen schuld

Foto: Shutterstock

Vind je het ook meestal erg zwaar om op maandag uit je bed te komen en aan een nieuwe werkweek te beginnen? Dan heb je wellicht last van een sociale jetlag. Die heb je volledig aan jezelf te danken, zo zeggen experts.

Je hoeft de oorzaak van je vermoeide gevoel niet ver te zoeken: het heeft alles met je leefstijl in het weekend te maken. Als je op vrij- en zaterdag ook maar een uurtje later gaat slapen dan gewoonlijk, bijvoorbeeld door op café te gaan met vrienden, kan het een negatieve impact hebben op de kwaliteit van je slaap en je humeur.

Je knoeit eigenlijk met je circadiaanse ritme, de interne klok die je slaap- en eetpatroon regelt. Het effect van wakker blijven na de standaard ‘bedtijd’ is vergelijkbaar met dat van een jetlag. “Dit fenomeen is geen slaapstoornis, wel een trend die opvalt bij mensen die zich in het weekend niet aan hetzelfde slaappatroon houden als in de week. Mensen eten en sporten in het weekend vaak op andere tijdstippen, wat het circadiaanse ritme vertraagt”, zegt Shelby Freedman Harris, slaapexperte verbonden aan het Montefiore Medical Center in New York.

En dat komt met een prijs. Door de kleine wijzigingen in het schema, raakt onze lichamelijke klok ontregeld. Ze is zo in de war gestuurd dat het op zondagavond moeilijk is om ons weer aan te passen aan het gebruikelijke ritme. Dat leidt ertoe dat we de volgende dag, die onvermijdelijke maandag, vaak humeurig en loom doorbrengen. “Niemand verplicht je om sociale activiteiten in het weekend terug te schroeven, maar als je merkt dat je op zondagavonden moeilijk inslaapt, is het raadzaam om je aan je schema te houden. ‘Bedtijd’ is een belangrijk gegeven, maar op hetzelfde uur opstaan is nog belangrijker.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees