Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Foto: Belga

Om de ellenlange files tijdens de spitsuren aan te pakken, komen er vier nieuwe spitsstroken op de Vlaamse snelwegen. Goed voor een investering van zeker 64 miljoen euro. Slechts een halfslachtige oplossing, vindt verkeersprof Willy Miermans. “Het effect zal maar tijdelijk zijn.”

Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Tussen de 59 en de 90 minuten. Zoveel tijd kan je winnen als je tijdens de avondspits een ‘spitsstrook’ ter beschikking hebt. Dat zijn aangepaste pechstroken, die afgebakend zijn met dikke, lange witte strepen van tien meter lang. Dankzij dynamische borden weten bestuurders op welk tijdstip ze op de stroken mogen rijden. Doorgaans is dat tussen 14 en 20 uur. Vlaanderen telt op dit ogenblik al drie spitsstroken: tussen Antwerpen-Oost en Ranst (E313), Sterrebeek en Bertem (E40) en Antwerpen-Noord en Sint-Job-in-’t-Goor (E19).

Vanaf dit najaar

Maar dat moet ook op andere plaatsen lukken, vindt de Vlaamse regering. Daarom is ze van plan om de komende twee jaar zeker vier nieuwe spitsstroken te maken, blijkt uit een antwoord van Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Mathias De Clercq (Open VLD). Ten vroegste aan het einde van dit jaar starten tijdens de nachtelijke uren werken op de E17, tussen De Pinte en Zwijnaarde. Daar zijn ‘louter’ asfalteringswerken en belijning nodig.

Ook tussen Wilsele en Aarschot moet een nieuwe spitsstrook komen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) is er al volop bezig met de voorbereidingen. Langs dat traject moeten arbeiders onder meer ook geluidsschermen plaatsen en twee viaducten renoveren of verbreden, wat de kosten doet oplopen tot 42 miljoen euro.

Ook voor de aanleg van een nieuwe spitsstrook tussen Groot-Bijgaarden en Affligem is een stevig bedrag van 11,5 miljoen euro nodig. Daar zijn onder andere vangrails nodig, moeten arbeiders de op- en afritten onder handen nemen, een brug vernieuwen en nieuwe signalisatie aanleggen. Tot slot krijgt ook het traject tussen Beringen en Lummen op de E313 een spitsstrook.

“Tijdelijk effect”

“Is het sop de kolen waard? Ik vrees van niet”, zegt verkeersexpert Willy Miermans (UHasselt). “Ik hou niet zo van spitsstroken. Ze zorgen ervoor dat het verkeer uit de stad vlotter verloopt. Maar dat effect is slechts tijdelijk. Je creëert extra capaciteit, waardoor weer meer mensen meer verplaatsingen met de wagen gaan maken. In Nederland hebben ze miljoenen euro’s uitgegeven aan extra rijstroken, onder meer tussen Eindhoven en Amsterdam. Exact drie jaar heeft dat soelaas gebracht. Inmiddels groeien de files daar weer. Het is beter om meer Vlamingen naar het openbaar vervoer te leiden. Bovendien kunnen ongevallen op spitsstroken net voor een extra zware file zorgen. Er is immers geen pechstrook meer.”

Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Het kabinet-Weyts merkt op dat de spitsstroken voorzien worden van zogeheten ‘pechhavens’, uitwijkplaatsen die op enkele locaties rechts van de spitsstrook liggen. Bij een ongeval worden de spitsstroken ook onmiddellijk afgesloten.

Vlaanderen krijgt vier nieuwe spitsstroken, ook al noemen experts ze weggegooid geld

Weyts denkt niet dat ook de spitsstroken op termijn potdicht komen te zitten. “We creëren voldoende capaciteit om op zwaar verzadigde wegdekken voor een vlottere doorstroming te zorgen”, aldus woordvoerder Jeroen Tiebout. “Maar spitsstroken zullen files niet volledig oplossen.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees