Wereldberoemde Duitse kunstenaar stelt voor het eerst in veertig jaar tentoon in België: “Hiervoor moet je normaal naar Londen, Berlijn of Parijs gaan”

Gerhard Richter (85), een van de belangrijkste nog levende kunstenaars ter wereld, stelt vanaf zaterdag tentoon in het S.M.A.K.. De Duitser toont niet alleen klassiekers als “House of Cards” en “1024 colours”, maar ook acht nooit eerder getoonde schilderijen.

“Gerhard Richter is de belangrijkste nog levende kunstenaar ter wereld. Een monument. Dit is een mijlpaal in de geschiedenis van het museum.” Philippe Van Cauteren, artistiek directeur van S.M.A.K. spaart de grote woorden niet als hij praat over ‘Over schilderen’, de tentoonstelling met werken van de Duitse kunstenaar die zaterdag opent voor het grote publiek.

Het is voor het eerst sinds 1976 dat werk van Richter in ons land te zien is. Bij het grote publiek is de 85-jarige Duitser bekend van onder meer het glasraam in de Dom van Keulen, “Black Red Gold” in de Reichstag in Berlijn, de glazen constructie “House of Cards” en het kleurenpalet “1024 colours”. Die laatste twee zijn vanaf zaterdag te zien in het S.M.A.K., maar er is nog veel meer.

De tentoonstelling is gebouwd op drie pijlers: afgeschilderde fotografie, werk in glas en beeldconstructies. Onscherpe effecten, linken met popart, abstracte elementen die concreet worden, eindigende perspectieven, … alle klassieke elementen van Richter komen terug. Verspreid over drie zalen en tientallen werken toont de kunstenaar hoe hij zich sinds 1963 keer op keer opnieuw uitvond. Werkelijk fascinerend en toegankelijk voor kenners en liefhebbers.

Ongeziene werken

Drie weken geleden kreeg het S.M.A.K. telefoon van de kunstenaar. Die stelde voor om acht nooit eerder vertoonde werken, die hij dit jaar maakte, tentoon te stellen. Daar had het Gentse museum wel oren naar. "Het gaat om zeer kleurrijke werken waarin abstracte landschappen te zien zijn. Elk werk heeft een waanzinnig eigen karakter. Er is eindeloos overschilderd en nadien heeft Richter als een archeoloog de kleren weer zichtbaar gemaakt. Het is als een echo van zijn laatste activiteit", zegt Martin Germann, senior curator van het S.M.A.K..

“Dit is een tentoonstelling waar je normaal voor naar Berlijn, Parijs of Londen zou reizen”, zegt Van Cauteren. “We hebben dit gerealiseerd in nauwe samenwerking met het Kunstmuseum in Bonn. De werken zijn afkomstig uit onder meer het Guggenheimmuseum in New York, enkele Duitse musea en privécollecties.” Het S.MA.K is zelf eigenara van het schilderij 'Pyramide' uit 1966. 

Strenge eisen

Het was geen evidentie om de werken naar Gent te krijgen. De eisen van ontleners worden volgens Van Cauteren steeds strenger. “We hebben zwaar moeten investeren. In elke zaal wordt met machines de vochtigheid en de temperatuur gemeten. Weer andere machines zorgen indien nodig voor meer of minder vocht. Maar het is het allemaal waard. Deze tentoonstelling toont de ambitie van het S.M.A.K.. Dit is de lat en de richting voor de toekomst.”

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees