Zwakke weggebruikers in gevaar op gewestwegen

Zwakke weggebruikers in gevaar op gewestwegen

In juli 2014 stierf een 80-jarige fietser onder een vrachtwagen. Foto: mye

Eeklo / Maldegem -

In 2015 vonden in Eeklo op gewestwegen gemiddeld het meest aantal ongevallen met fietsers en gewonden in Vlaanderen. In 2016 spande Maldegem de kroon op dat vlak, maar dan in het Meetjesland.

In 2015 was volgens de statistieken Eeklo in Vlaanderen de gemeente waar gemiddeld de meeste ongevallen met voetgangers en fietsers gebeurden op gewestwegen, namelijk 39. In 2016 zakte dit naar 22. Eekloos burgemeester Koen Loete toont zich niet helemaal verrast door de cijfers.

Gewestweg door centrum

“Door welke stad in Vlaanderen loopt er een gewestweg door het centrum? Alleen in Eeklo. Dit gaat om een twee-maal-tweevaksbaan waar per dag 27.000 voertuigen op passeren, dat zijn er een miljoen op jaarbasis. De N9 splitst de stad in een noord- en zuidgedeelte waarbij dagelijks duizenden fietsers en voetgangers een kruisende beweging op de N9 maken. Mee daarom is de aanleg van een ring rond Eeklo cruciaal om dat cijfer naar beneden te krijgen. Het is een vraag die Eeklo al 45 jaar stelt aan de Vlaamse overheid en deze cijfers tonen nogmaals de urgentie van die vraag aan. Zo'n ring zou het verkeer op de N9 van 27.000 voertuigen per dag tot 5.000 à 6.000 herleiden.”

Hoe staat het met het dossier van de ring? “Vandaag begint de technische studie. Dit zal een jaar duren. In 2019 starten dan de onteigeningen die ook een jaar in beslag zullen nemen. Daarna volgt in 2020 de aanbesteding van de werken die dan in 2012 kunnen aanvatten. Het kan natuurlijk sneller mocht minister Weyts beslissen om een taskforce op te richten om de ring aan te leggen. Mocht het aan het stadsbestuur liggen, dan lag die ring er nu al”, aldus Loete.

Maldegem gevaarlijkst

In 2016 blijkt Maldegem de Meetjeslandse gemeente waarvan de gewestwegen het gevaarlijkst zijn voor voetgangers en fietsers: vorig jaar gebeurden er 32 ongevallen op dat vlak. “Uit een analyse van die ongevallen blijkt dat ze kunnen worden ingedeeld in twee categorieën”, zegt korpschef Yasmien Van Avermaete van de Maldegemse politiezone.”

De eerste en grootste groep betreft ongevallen in het centrum van Maldegem, vaak te wijten aan onoplettendheid. Een tweede groep betreft ongevallen buiten het centrum. Door de gewestwegen is er in Maldegem sowieso een verhoogd risico op ongevallen, ook voor zwakke weggebruikers. De ernst van de gevolgen is vaak ook groter dan bij de eerste categorie. Daarom wordt er actief gewerkt op snelheid en roodlichtnegatie. Er zijn ook opvallend veel ongevallen met koersfietsen.”

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio