N-VA stelt mobiliteitsplan voor, schepen Devlies kwaad “want belangrijke dossiers vergeten”

N-VA stelt mobiliteitsplan voor, schepen Devlies kwaad “want belangrijke dossiers vergeten”

Op deze plek vond een dodelijk ongeval plaats, waarbij een fietsster het leven liet. Foto: atb

Leuven -

Carl Devlies (CD&V) is niet te spreken over de plannen die dertig lokale N-VA-afdelingen deze week voorstelden rond mobiliteit. “Ze vergeten écht belangrijke dossiers”, zegt hij. “En dat wordt wéér geïllustreerd door een klacht die we deze week kregen.”

Ongeveer 1 op 1.000 Leuvenaars had in 2016 een ongeval met de fiets of te voet. En dat zijn alleen nog maar de cijfers voor de gewestwegen. Te veel, daar is iedereen het over eens. N-VA stelde begin deze week nog een plan voor met de dertig lokale afdelingen van arrondissement Leuven, om enkele bovenlokale problemen samen op te lossen. N-VA denkt bijvoorbeeld aan specifieke routes voor vrachtverkeer en het wegwerken van fietspaden die bruusk stoppen aan een gemeentegrens.

Het voorstel valt niet in goede aarde bij Leuvens schepen van Ruimtelijke Ordening Carl Devlies (CD&V). “Wat opvalt, is dat er geen aandacht wordt besteed aan belangrijke, maar aanslepende dossiers in Leuven en de omliggende gemeenten”, zegt Devlies. “Met haar voorstellen wil N-VA Leuven vermoedelijk minister Ben Weyts uit de wind zetten, die verantwoordelijk is voor het onderhoud van de gewestwegen. Daar wordt al geruime tijd niets aan gedaan.”

Studente gewond

Hij verwijst onder andere naar het probleem van de onveilige Sint-Janbergsteenweg/Nijvelsebaan (N253) tussen Egenhoven en Overijse. “Vorige week nog raakte een 19-jarige studente uit Korbeek-Dijle daar lichtgewond toen ze werd aangereden door een wagen die langs haar reed, op een stuk waar geen fietspad is”, zegt Devlies. De bestuurder was volgens de politie verblind door de zon en had de fietsster daardoor niet gezien. “De ouders hebben een klacht gestuurd naar de stad Leuven en naar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), waarin ze vragen waarom er na al die jaren van veel beloftes, nog steeds geen werk is gemaakt van onteigeningen om een fietspad te kunnen aanleggen.”

Betreurenswaardig

Ook dichter bij het centrum van Leuven haalt Devlies enkele dossiers aan, zoals het uitblijven van een fietspad onder de Lüdenscheidsingel en een fiets- en wandelverbinding tussen Leuven-centrum en Wilsele-dorp. “Tot op vandaag is er zelfs geen datum bekend waarop deze werken van start zullen gaan,” zegt Devlies. Als reactie op het plan van vrachtroutes verwijst hij ook naar het uitblijven van de aanleg van het Vuntcomplex, iets wat honderden vrachtwagens vlotter naar de snelweg zou loodsen.

“Het is betreurenswaardig dat N-VA Leuven met een mobiliteitsplan komt, maar er zelf niet in slaagt om haar minister te overtuigen van de juiste prioriteiten. Ook de veilige fietsverbindingen tussen Herent, Wilsele en Gasthuisberg via gescheiden fietspaden werden al jaren geleden toegezegd. Tot nu is er nog geen uitvoeringsdossier opgestart. Zelfs de bijzonder gevaarlijke situatie van het huidige fietspad aan de Brusselsepoort, waar zich twee dodelijke fietsongevallen voordeden, werd nog niet verholpen”, aldus Devlies. In die twee dossiers zit echter wel vooruitgang. Uit recente vragen van Lorin Parys (N-VA) aan de minister blijkt immers dat werken zijn gepland voor 2019.

Corrigeer

Immo in de regio

Auto's in de kijker

Jobs in de regio