Food

Leve de herfst, leve de ovengroentjes: zo begin je er aan

Leve de herfst, leve de ovengroentjes: zo begin je er aan

Foto: Shutterstock

Pastinaak, wortels, raapjes, pompoen, tijdens het herfstseizoen zijn ze op hun best en ze lenen zich ook perfect om in de oven klaargemaakt te worden. Eventjes roosteren en je kunt een heerlijke maaltijd of bijgerecht voorschotelen. Maar hoe rooster je wat en hoelang?

Eigenlijk kun je zowat alle groenten roosteren die je maar in je koelkast terugvindt. Of het nu gaat om courgette, aubergine of zelfs tomaten. Maar ook herfstgroentjes als pastinaak, wortels, raapjes, pompoen zijn geschikt om eventjes de oven in te zwieren.

Hoe ga je tewerk?

  • Eerst en vooral snij je de groenten in hapklare porties. Vervolgens verzamel je alles in een grote kom, voeg je twee eetlepels olijfolie toe, wat zout en peper. Meng tot alles onder wat olie zit. Als je het op deze manier doet, verbruik je minder olie en is de maaltijd dus gezonder.
  • Leg daarna de groenten bakplaat en geef ze wat ademruimte. Als je de groenten te dicht op elkaar legt, gaan ze namelijk stomen in plaats van roosteren.
  • Rooster ze vervolgens tot ze er aan de randjes wat verkoold of bruin beginnen uit te zien. Zachte groenten en kleine stukjes roosteren sneller. Wie een groente voor het eerst roostert, begint best met 15 minuutjes en bouwt zo op.

Meng je heel wat verschillende groenten door elkaar dan hou je best het volgende in gedachten: rooster ze ofwel individueel, ofwel per groentensoort met bijvoorbeeld zachte of harde groenten samen, ofwel in verschillende fasen waarbij je eerst met de harde groenten begint die langer nodig hebben en eindigt met de zachte die het minste tijd nodig hebben. 

Welke groente rooster je hoelang op 220 graden?

  • Wortelgroenten zoals bietjes, aardappelen en wortels: 30 tot 45 minuten, afhankelijk van hoe groot je de stukjes snijdt
  • Winterpompoen: 20 tot 60 minuten, afhankelijk van hoe groot je de stukjes snijdt
  • Broccoli, bloemkool en spruitjes: 15 tot 25 minuten
  • Zachte groenten zoals courgette en paprika: 10 tot 20 minuten
  • Dunne groenten zoals asperges en boontjes: 10 tot 20 minuten
  • Uien: 30 tot 45 naargelang hoe zacht je ze wilt hebben
  • Tomaten: 15 tot 20 minuten
Corrigeer