Interieur

Ikea biedt excuses aan voor seksistische reclame in China

Ikea sloeg met zijn meest recente Chinese reclamespotje de bal compleet mis en heeft zich nu via sociale media openlijk verontschuldigd. In het reclamespotje kreeg een jonge vrouw een fikse uitbrander van haar moeder toen ze geen vriendje mee naar huis had gebracht. Een heikel thema in China, zo blijkt nu, omdat ongehuwde vrouwen er heel wat maatschappelijke druk te verduren krijgen om zo snel mogelijk een gezin te stichten met een geschikte partner.

In het reclamespotje, dat ondertussen door Ikea terug ingetrokken werd, is te zien hoe een jonge vrouw tijdens het avondeten door haar moeder bits wordt toegesproken omdat ze geen vriendje mee naar huis heeft gebracht. De moeder zegt: "Als je de volgende keer geen vriendje mee naar huis brengt, hoef je me geen moeder meer te noemen." Daarop verschijnt een jongeman aan de deur met een boeketje bloemen, die door de dochter als haar vriendje aan haar ouders wordt voorgesteld. Vervolgens halen de ouders hun mooiste tafeldecoratie van Ikea boven en overladen ze de jongeman met lekkers.

Het reclamespotje kreeg via allerhande media meteen veel kritiek te verduren, omdat het single vrouwen in een slecht daglicht stelt. Ongetrouwde vrouwen, in China als 'leftover women' bestempeld, ondervinden al jarenlang veel maatschappelijke druk om zo snel mogelijk een geschikte huwelijkspartner te vinden en een gezin te stichten. Dit thema is de voorbije jaren in het land dan ook een gevoelige kwestie geworden, aangezien steeds meer Chinese vrouwen zich hiertegen verzetten.

Ikea heeft zich nu verontschuldigd in een statement op Weibo: "Ikea is op de hoogte van het gebeurde door de feedback van Chinese klanten. We begrijpen de bezorgheid die door deze televisiespot is veroorzaakt en verontschuldigen ons voor het geven van de verkeerde perceptie ... Gendergelijkheid is een fundamenteel deel van onze cultuur en waarden, die we met iedereen willen delen. We zijn dankbaar voor de reacties. Dit geeft ons de kans om te leren en het beter te doen in de toekomst."

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees