Beauty

Dus dit is waarom beautycollecties van sterren meteen ‘uitverkocht’ zijn

Dus dit is waarom beautycollecties van sterren meteen ‘uitverkocht’ zijn

Foto: Instagram

Sterren die een beautylijn lanceren hebben één ding gemeen: hun collecties zijn in een mum van tijd helemaal uitverkocht en duizenden fans blijven met een leeg winkelmandje achter. Maar zijn die producten echt zo populair? Een ex-werkneemster uit de industrie onthult - onder schuilnaam Alex - dat de illusie van schaarste creëren meestal een deel is van het plan.

Zonder namen te noemen, praat Alex over haar carrière bij een toonaangevend beautymerk. “Tijdens een bepaalde lancering waren er maar drieduizend producten in voorraad, maar zo’n driehonderdduizend mensen bezochten de website in de hoop een bestelling te plaatsen. Dat betekent dat slechts 1 procent van de klanten effectief iets kon kopen. Ik kon de e-mails met klachten bijna niet tellen”, zegt ze aan de Amerikaanse modesite Refinery 29.

Pure psychologie

En dan komt de vraag: waren er echt zo weinig producten voorzien, of was het een list om de populariteit ervan op te krikken? Een beetje van beiden, zo blijkt. “Er wordt bewust schaarste gecreëerd. Dat geeft mensen de indruk dat de beautyspullen exclusief en erg gegeerd zijn. Op die manier vergroot je de vraag en krijg je een hype”, aldus Alex. “Als je tien items maakt die in tien minuten uitverkopen, dan zal je meer verdienen dan wanneer je vijftigduizend producten op de wereld loslaat en er nog twintigduizend in de rekken blijven liggen”, voegt Paco Underhill, psycholoog en schrijver van het boek ‘What Women Want: The Science of Female Shopping’ eraan toe.

Gemiste kans

Een van de manieren die ertoe leiden dat klanten steeds op scherp staan? Limited editions. “Het merk waar ik voor werkte, vulde uitverkochte producten geregeld bij en bracht veel tijdelijke collecties op de markt. Hoewel alle producten van eigen makelij waren, konden ze gerust deel uitmaken van de permanente collectie. Maar dan was het economische voordeel van de schaarste weg.” Voor mensen met een boon voor beauty is het soms moeilijk om aan de verleiding te weerstaan, zo zegt gedragspsychologe Susan Weinschenk. “Je zou niet denken dat die ene onbeschikbare lippenstift een gevoel van gemis veroorzaakt, maar ons brein is heel gevoelig voor verlies en het missen van een opportuniteit.”

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees